Redactie - 05 november 2013

Visie: ‘Houd overzicht over de IT’


Als we IDC mogen geloven, dan trekken business-afdelingen steeds meer IT naar zich toe. We zien deze ontwikkeling ook vaak terugkomen in de markt: het is niet meer vanzelfsprekend dat ITde touwtjes in handen heeft, of er nu een officieel 'BringYourOwn Device'-beleid is of niet. Het is steeds eenvoudiger geworden voor werknemers om hun eigen apparaten mee te nemen, waarop ze hun eigen applicaties downloaden en gebruiken.

Het probleem daarbij is dat IT-afdelingen nog te veel in oude rolpatronen denken; de tijd dat je een nieuwe applicatie nog met een cd-rom op elke pc installeerde is voorbij. Dat business-afdelingen vaak zelf het initiatief nemen is begrijpelijk, dit mede omdat IT te vaak gezien wordt als een bottleneck. 'Als we toestemming moeten vragen van IT om een nieuwe tool te gebruiken, dan kost het alleen maar extra tijd.'

Hoe kan IT dan toch het initiatief weer naar zich toe trekken? In eerste instantie door een overzicht te krijgen van welke devices en applicaties er in omloop zijn. Pas als je weet wat er gebruikt wordt, kun je weer de controle krijgen. Een volgende stap is meedenken: de IT'er anno 2013 is een proactieve service-architect die korte lijnen heeft met beslissers binnen alle afdelingen, en al vroeg aan tafel zit om mee te denken over nieuwe oplossingen.

Daarmee voorkom je dat je achter de feiten aanloopt en pas wordt ingeroepen op het moment dat het mis gaat - bijvoorbeeld als blijkt dat er niet genoeg storage-ruimte is om een applicatie te gebruiken. Als business-afdelingen eenmaal inzien dat deze problemen op voorhand kunnen worden voorkomen door de IT-collega's aan tafel uit te nodigen om mee te denken over (de vereisten van) een nieuwe applicatie, dan is het niet meer dan logisch dat IT het initiatief weer heeft, en dus ook weer de controle!

Richard Poolman, ServiceNow