Om gebruik te maken van de Youtube player moet u Analytische en functionele cookies toestaan.

Wijzig cookie voorkeuren
28-09-2013

Interview Maurits Aalders (marketing director Ricoh Nederland): 'Ricoh is weer terug in het IT-kanaal'


Ricoh, leverancier van (multifunctionele) printiers, oplossingen op het gebied van document management, beamers en Unified Communication oplossingen, organiseert op woensdag 9 oktober in zijn kantoor in Den Bosch de gratis toegankelijke partnerdag ‘Ricoh Reveals’ (www.ricohreveals.nl). Resellers, VARs, systeem integratoren en andere IT-dienstverleners zijn van harte welkom om met het Ricoh Reseller-Programma kennis te maken. Daarbij wordt het assortiment voor de zakelijke producten voor het MKB en grote organisaties, dat via distributeur Tech Data verkrijgbaar is, toegelicht. Dit zegt Maurits Aalders, Director Marketing van Ricoh Nederland.

Ricoh Reseller-Programma
Ricoh is een grote organisatie met meer focus op de channel sinds het Nashuatec heeft overgenomen, aldus Aalders. “Nashuatec was een direct sales organisatie en gericht op een corporate omgeving. Ricoh heeft al in diverse Europese landen een actieve channel strategie, zoals in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De channel is belangrijk voor Ricoh’s go to market strategie en Ricoh wordt daarom ook meer actief in de Nederlandse IT-channel. Dat doen we door een nauwere samenwerking met Tech Data en met het Ricoh Reseller-Programma. We werken uitsluitend met het two-tier model. Resellers kunnen alleen bestellen bij Tech Data. Voor Ricoh supplies kunnen ze ook terecht bij Alpha International.”

Video
Ricoh biedt de IT-channel een breed en creatief portfolio waar klanten om vragen, aldus Aalders. Ricoh heeft een breed assortiment aan stand alone en netwerk print- en documentoplossingen, die dankzij het zuinige inktgebruik en vele printmogelijkheden door organisaties graag gebruikt worden in zakelijke omgevingen. De mfp’s van Ricoh maken het mogelijk om te printen, kopiëren, faxen en scannen, maar bezitten ook geavanceerde archiveerfuncties en digitale distributiemogelijkheden. Hierdoor zijn deze multifunctionals onmisbaar als onderdeel van een efficiënt werkend document managementsysteem. Naast het printing portfolio biedt Ricoh ook andere interessante oplossingen zoals ‘interactieve whiteboards’, projectoren, beamers voor digital signage toepassingen en Unified Communications oplossingen. Aalders: “Zo is het Ricoh UC portfolio gericht op efficiënt, digitaal samenwerken en omvat het videoconferentie-systemen, apps en een touch screen dat tevens los inzetbaar is als interactief whiteboard. Ricoh’s Unified Communications oplossingen combineren visuele live communicatie met audio, video en documentbestanden. 
Dankzij de ondersteunende apps is live communicatie mogelijk vanaf zowel pc, laptop, smartphone of tablet.”

Resellers krijgen van Ricoh en Tech Data volop ondersteuning om hun verkoopkansen te vergroten, vervolgt Aalder. "Het programma omvat verder constructieve ondersteuning in de vorm van salestools, marketingcampagnes, frisse strategische ideeën en expertise op afroep. Met volop nieuwe ontwikkelingen en technologieën in ons productportfolio kunnen we daadwerkelijk toegevoegde waarde aan resellers bieden.”

Aalders, die veel ervaring heeft opgedaan met channel programma’s, waaronder bij Xerox, zegt dat Ricoh Reveals de reseller nieuwsgierig moet maken. “We laten op 9 oktober zien dat we een duidelijke channelstrategie hebben. We zijn nu al een jaar bezig met het Ricoh Reseller-programma. We zijn daarmee gestart omdat we voorheen heel goed waren in contracted business. Maar de non-contracted markt, waar HP een dominante speler is, daar deden we nog weinig. Samen met Tech Data laten we ons daar zien.”

Volume
Ricoh is op zoek naar verschillende soorten resellers, aldus Aalders. “We zoeken resellers in het mkb en corporate omgevingen. Een reseller kan bijvoorbeeld veel volume met onze producten bouwen. Maar ik zoek ook resellers die gespecialiseerd zijn in bepaalde verticale marktsegmenten. Bijvoorbeeld resellers die kantoren inrichten of actief zijn in het onderwijs. We zoeken dus generieke en specialistische resellers.” Inmiddels werken een aantal resellers nauw samen met Ricoh en dat werpt zijn vruchten af, aldus Aalders. “We hebben bijvoorbeeld met Aces Direct een speciale Ricoh website voor de corporate markt ontwikkeld.”

Support
Aalders zegt dat resellers volledig worden ondersteund. “We hebben een breed portfolio met 500 mensen die technische services bieden waar resellers gebruik van kunnen maken. Resellers kunnen daardoor zeer betrouwbare printing en andere oplossingen leveren. Ze mogen ook zelf services doen, het Ricoh partnerprogramma kent diverse smaken. Daarnaast zijn onze producten betaalbaar, duurzaam en milieuvriendelijk. De klant van vandaag zoekt voor een lage prijs een goed product. Ricoh biedt dat.”

Inschrijven voor Ricoh Reveals kan hier.

Door: Witold Kepinski


Terug naar video overzicht

Tags

Channel