Redactie - 27 september 2013

CGI en politie melden goede resultaten rond Community Protection Network (ComProNet)


CGI, de technologische en zakelijke dienstverlener, en de politie maken in een persbericht bekend dat hun Community Protection Network (ComProNet) resulteert in een goede samenwerking tussen de burgers, bedrijfsleven en opsporingsdiensten.

Uit pilots uitgevoerd onder burgers en ondernemers in Groningen, Assen en op Schiphol, blijkt dat ComProNet zorgt voor een hogere meldingsbereidheid en participatie door burgerdeelnemers. Daarnaast levert het snellere reactietijden en afhandeling door de hulpdiensten op. Dit zorgt voor een verhoogd gevoel van veiligheid. Op dit moment wordt onderzocht of het systeem op grotere schaal, nationaal en internationaal, kan worden toegepast.

CGI voerde in samenwerking met de politie in Groningen de evaluatie van de pilots uit. Hier kwamen ondermeer de volgende resultaten uit naar voren:

· Verhoogde burgerparticipatie: burgers en ondernemers die deelnamen aan de pilot voelden zich meer betrokken bij hun omgeving. Dit resulteerde in een toename van het aantal meldingen door burgers;· Snellere reactietijden: hulpdiensten waren dankzij ComProNet vrijwel direct op de hoogte van incidenten en konden daardoor indien nodig sneller ter plaatse zijn;· Verhoogd gevoel van veiligheid; ComProNet vergroot het gevoel van veiligheid en saamhorigheid. Vooral bij winkels met minder personeel nam het gevoel van veiligheid toe.

Dankzij ComProNet kunnen burgers, stadswachten, horecabeveiliging en winkeliers verdachte omstandigheden op straat en in winkels direct doorgeven aan elkaar en aan de politie via de ComProNet app en sociale media. Zo kunnen de deelnemers via een twitterbericht met daarin het trefwoord @ComProNet rechtstreeks een bericht naar ComProNet sturen. Ook kunnen foto’s van de situatie meteen via social media of de app worden gestuurd. Hierbij kan het gaan om een bedreigende situatie waarbij de deelnemer zelf slachtoffer is of alleen getuige. ComProNet zorgt ervoor dat andere deelnemers in de buurt, waaronder de politie, de informatie ontvangen. Doordat smartphones via GPS de geografische locatie van de melder doorgeven, kunnen andere deelnemers - met inbegrip van hulpdiensten - snel worden gemobiliseerd.

CGI heeft samen met de politie het ComProNet concept uitgewerkt tot een werkend systeem. Dit bestaat uit een mobiele applicatie en een back office systeem dat alle berichten via de app of andere social media kanalen ontvangt en automatisch bepaalt welke deelnemers deze moeten ontvangen. ComProNet onderscheidt zich van andere systemen doordat het locatie gebaseerd is, hierdoor worden de juiste deelnemers betrokken bij het incident.

Ron de Mos (foto), General Manager Nederland bij CGI: “Wij zien dat samenwerking tussen burgers en opsporingsdiensten helpt. Dat zien wij ook bij het succesvolle Burgernet. CGI heeft in de afgelopen jaren veel kennis opgedaan van het politiedomein en de verschillende melding- en opsporingssystemen. Wij zijn trots dat wij met deze projecten bijdragen aan een veiligere samenleving.”