Redactie - 23 juli 2013

'Management mist IT-kennis voor bepalen bedrijfsstrategie'


‘Veel traditionele managers zouden een IT-cursus moeten volgen,’ stelt Piet van Vugt (foto), CEO van Nobel. ‘Zij missen de noodzakelijke kennis om vanuit de IT de juiste bedrijfsstrategie te bepalen.’ Dit sluit aan op recente bevindingen van McKinsey, waar wordt gesteld dat gebrek aan IT-kennis een bottleneck is voor veel organisaties, ook aan de top. ‘Ze moeten leren welke concurrentievoordelen IT kan bieden,’ stelt Van Vugt. ‘Enkel het managen van de financiën is niet meer genoeg.’

De hedendaagse IT moet waarde toevoegen aan de organisatie. Toch blijkt dat veel bedrijven niet de juiste IT-strategie volgen door gebrek aan de kennis bij het management. ‘Traditionele managers richten zich vooral op de financiën en organisatiekant,’ zegt Van Vugt. ‘In een moderne organisatie zakken zij door het ijs, omdat ze niet de taal van de IT spreken en niet weten welke waarde IT kan toevoegen aan hun business.’ Volgens McKinsey is er echter hoop, want  in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, kunnen de meeste managers met de juiste training wel degelijk leren hoe zij meer waarde kunnen halen uit hun IT. Als voorbeeld worden organisaties genoemd die hun belangrijkste managers op een IT-bootcamp stuurden om dit proces op gang te brengen.

Flexibele IT-oplossingen
Bij de meeste organisaties is de IT-infrastructuur een bouwwerk van jaren, waarvan de hardware eens in de vijf jaar vervangen moet worden. Daar bovenop komt nog de aanschaf van besturingssystemen en software, die ook met enige regelmaat vernieuwd moeten worden. Van Vugt: ‘Dit is de situatie waar de meeste bedrijven aan gewend zijn geraakt. De vraag is of die traditionele vervangingsstrategie nog wel past in deze tijd.’ Als alternatief voor dit model zien we in de markt een sterke toename in het gebruik van cloud-diensten en het outsourcen van IT-infrastructuur. Hierbij worden traditionele IT-oplossingen vervangen door producten die dezelfde functionaliteit bieden in een pay-per-use model en zonder de aanschafkosten en beheerlast.

Van Vugt: ‘Wij organiseren bij Nobel al jaren IT-strategiesessies voor bedrijven. Een belangrijk onderdeel is het management informeren over moderne IT-technologieën en welke impact die kunnen hebben op hun bedrijfsstrategie. Vervolgens kijken we naar de trends in hun branche. Veranderen de bedrijfsmodellen en hoe kan IT daarbij helpen? Tijdens zo’n informatiesessie creëer je ruimte in het hoofd van die managers. Je biedt ze nieuwe mogelijkheden om hun bedrijfsdoelstellingen te halen.’ Wat zorgt volgens Van Vugt tot de grootste verbazing bij tijdens deze strategiesessies? ‘Dat IT veel flexibeler is dan vroeger en naar gebruik afgenomen kan worden, net als gas, licht en water. En dat zelfs maatwerk en het koppelen van applicaties en systemen flexibel is geworden. Tegenwoordig kun je in no-time met een Visio-schema je IT inrichten, op een manier die direct aansluit op je business. Dat zijn volgens mij de grootste onthullingen voor deze managers.’

Strategische rol
Training op IT-gebied kan managers helpen om beter vorm te geven aan de bedrijfsstrategie. Volgens Van Vugt draait alles daarbij om de verwachtingen die men heeft van de IT: ‘Managers die al acht jaar op hun plek zitten, focussen zich traditiegetrouw vooral op de financiën en hoe hun organisatie is ingericht. IT is voor hen vooral een bedrijfsmiddel. Het omkeerpunt komt als zij zien welke impact IT kan hebben op zowel de financiën als de manier waarop hun organisatie functioneert. Als die boodschap landt binnen het management, kunnen zij serieus gaan werken aan de toekomst van hun organisatie.’