Redactie - 15 mei 2013

ServiceNow breidt portfolio flink uit


Tijdens Knowledge13, het gebruikersevenement van ServiceNow in Las Vegas, heeft ServiceNow een reeks aankondigingen gedaan over een forse uitbreiding van het portfolio. Eerder deze week berichtten we al over de App Creator. Hiermee worden 'normale gebruikers', door ServiceNow beschreven als citizen developers, in staat gesteld om op een intuïtieve manier zelf enterprise aplicaties te maken op het Service Automation-platform van ServiceNow. De toepassing is gebaseerd op het 'point-click-publish'-principe, zodat ook medewerkers die geen diepgaande technische kennis hebben toch in staat zijn om snel applicaties op maat te creëren, die zowel IT- als business-processen kunnen faciliteren.

Daar zijn nu Cloud Provisioning, mobiele functionaliteiten en data certificatie bijgekomen. Cloud orchestration is een orchestratie-applicatie die het beheer van cloud gedurende de gehele lifecycle automatiseert. ServiceNow claimt dat het opzetten van een cloud-omgeving met deze toepassing wordt teruggebracht van weken of zelfs maanden tot slechts enkele minuten. Net als bij de app creator is ook dit onderdeel van het portfolio bedoeld voor 'gewone' gebruikers, die niet een speciale opleiding hoeven te hebben.

Mobiel

Met data certificatie wordt een nieuwe functionaliteit toegevoegd aan de ServiceNow Configuration Management Database (CMDB). Hiermee wordt gegarandeerd dat data altijd accuraat, actueel en relevant zijn. CMBD fungeert hiermee als 'één versie van de waarheid' voor de gehele IP infrastructuur en de operationele data. Met het CMBD wordt de gehele IT-omgeving, inclusief de onderlinge relaties tussen de onderdelen, vastgelegd. Wanneer delen bijvoorbeeld volgens wet- en regelgeving regelmatig moeten worden gevalideerd gebeurt dat nu volledig geautomatiseerd.

De mobiele toepassingen tenslotte hebben op Knowledge13 veel aandacht gekregen. Met de aankondiging van ServiceNow voor de iPad worden de IT- en business applicaties mobiel, waardoor ze beter toegankelijk zijn en zorgen voor een betere dienstverlening. Tijdens het evenent demonstreerde oprichter van ServiceNow, Fred Luddy, zowel een mobiele toepassing op een tablet, als een toepassing op de smartphone.