Redactie - 15 mei 2013

Partnerschap OTYS en UNITT


Veiligheid, beschikbaarheid en flexibiliteit. Deze drie eisen stelde OTYS aan zijn potentiële hostingpartner, voor het platform dat alle klanten van OTYS zou moeten gaan ondersteunen. Uiteindelijk koos het bedrijf voor UNITT, de dochteronderneming van Combell.

OTYS levert totaaloplossingen voor rekrutering aan meer dan achthonderd internationale klanten. Het bedrijf behoort tot de ‘Fast 50’-lijst van snelste stijgers binnen de Nederlandse IT-bedrijven en is actief in verschillende landen. "Onze SaaS-oplossingen zijn erop gemaakt om klanten alle voordelen te bieden, zonder dat de klant zich met de onderliggende infrastructuur, software of databases hoeven bezig te houden", aldus Jorrit Blok, CEO en oprichter van OTYS.

Om deze diensten effectief te kunnen leveren, is OTYS op zoek gegaan naar een partner die aan alle eisen kon voldoen. “Wij waren op zoek naar een meer professionele dienstverlening. Voor ons is het namelijk noodzakelijk om met onze toepassingen altijd - en dus ook tijdens piekmomenten - even vlot bereikbaar te zijn. Dat verwachten onze klanten ook van ons”.

Blok: "OTYS bedient klanten met hoge eisen, zoals de HR-organisaties van grote financiële dienstverleners. Andere klanten zitten juist aan de andere kant van het spectrum, zoals onafhankelijke wervingsbureaus voor wie de betaalbaarheid van de oplossing voorop staat. Dit alles betekent dat OTYS vooral een flexibele oplossing moet kunnen bieden die we kunnen aanpassen aan de aan de uiteenlopende wensen en eisen van een gemêleerde klantenkring."

Uitdagingen
In het selectieproces legde OTYS aan de mogelijke aanbieders drie uitdagingen voor. "Veiligheid stond met stip bovenaan de wensenlijst. Diefstal, verminking of verlies van de data van klanten zou onacceptabel zijn. Ook de daadwerkelijke beschikbaarheid was van groot belang. Dat raakt de kernactiviteit van OTYS zelf en van de eindgebruikers. Eén outage van de infrastructuur of software zou een optelsom worden van de outages van al onze klanten tezamen. En omdat de ontwikkeling van professionele software een continu proces is, moeten zowel de organisatie als de oplossing van de hoster flexibel zijn om het Release Management te faciliteren. Tegelijkertijd is flexibiliteit is nodig om schommelingen in het gebruik te ondervangen", aldus Blok.

Hier bleek UNITT als enige aan te kunnen voldoen. De hieruit volgende samenwerking tussen OTYS en UNITT is er een op basis van gelijken. “Wij merken dat we met UNITT dezelfde kernwaarden delen. Zij zijn ook een jong en vooral flexibel bedrijf, met tegelijk een behoorlijke staat van dienst en jaren ervaring in deze materie. Kortom, een goede match tussen beide bedrijven”, zegt Jorrit Blok.

"OTYS neemt de belangen van zijn klanten uiterst serieus, en maakt dan ook een weloverwogen keuze voor UNITT als onze hostingpartner. We gebruiken hier met opzet het woord ‘partner’ omdat de dagelijkse werkzaamheden rond een uitgebreid ICT-platform complex van aard zijn en dus om uiterst nauwe samenwerking vragen."

Samenwerken
"Behalve dat de hostingpartner de bijbehorende technologische kennis moet hebben, is ook een bijzondere organisatorische eigenschap vereist, namelijk: de partner moet snel en efficiënt met ons kunnen en willen samenwerken. Partijen die deze specifieke eigenschappen combineren, zijn er niet of nauwelijks. Bovendien is UNITT gericht op de Benelux, zodat we over lokale contacten en ondersteuning beschikken."

UNITT stelde vervolgens een team samen dat op basis van deze eisen voor OTYS een private cloud bouwde. “Op basis van een audit en de ervaringen met de vorige provider, tekenden we een nieuwe oplossing uit waarmee UNITT een feilloze werking kan garanderen, ook bij piekmomenten”, vertelt Hans Reinhart, managing director van UNITT.

"De overeenkomst draait om een managed model waarbij de IT-afdeling van OTYS verantwoordelijk is voor het onderhouden van de applicatie. OTYS beschikt over een zogenaamde ‘SLA Pro’-formule waardoor de mensen, indien nodig, rechtstreeks toegang krijgen tot het team van senior systeemingenieurs van UNITT’s operationele organisatie."

Ook het beheer van het volledige domeinnaamportfolio werd aan UNITT overgedragen. De oplossing beschikt verder over een multi-datacentrumoplossing met off-site backup. In deze overeenkomst neemt UNITT ook de backup van data en het beheer van de firewalls voor zijn rekening. Flexibiliteit staat bij dit alles voorop. Indien OTYS een hogere beschikbaarheid wenst, kan UNITT dit op maat aanpassen.

Maximale inspraak

Deze ‘private cloud’ draait dus uitsluitend voor OTYS. Omdat er geen andere gebruikers meedraaien en het platform specifiek voor hen werd gebouwd, heeft OTYS maximale inspraak op de technologieën, configuraties en andere ontwerpkeuzes die in hoge mate bepalend zijn voor het uiteindelijke niveau van veiligheid én dat van beschikbaarheid.

Blok: "Eén van de technologische redenen om met UNITT samen te werken, is het eenvoudige feit dat hun Multi-Datacentrum-raamwerk een bestaande implementatie is. OTYS stelt als eis dat de data ieder uur én dagelijks off-site wordt weggeschreven, met een bewaartijd van tenminste één jaar, en de onderliggende infrastructuur om dat te leveren was bij UNITT standaard al aanwezig."

"Het belangrijkste voordeel daarvan is, dat wij niet op een maatwerkoplossing moeten vertrouwen waarin mogelijk nog kinderziektes zitten, die we alleen nog niet hebben ontdekt. Een bijkomend voordeel is dat deze breedbandige fiberkoppeling niet specifiek voor OTYS moest worden aangelegd, een uiterst prijzige kwestie, waardoor onze tarieven en dus de kostprijs van onze oplossingen niet onnodig hoger werden."

Deze oplossing past in de visie van UNITT. Reinhart: "Traditionele aanbieders van zakelijke cloud- en hostingdiensten hebben over het algemeen niet de meest klantvriendelijke aanpak, met onpersoonlijke call centers en soms vrij bureaucratische SLA´s. Dat is de oprichters van UNITT, dochter van het hostingbedrijf Combell Group, een doorn in het oog. Zij willen de Nederlandse markt voor cloud- en hostingdiensten daarom op een andere manier gaan benaderen."

 “Wij geloven dat er een markt is voor echte managed services. En dan bedoelen we niet de volledig geautomatiseerde diensten van grote aanbieders, maar zeker in Nederland is er behoefte aan partijen die de zorg volledig uit handen nemen. Klanten willen zich niet met de technische kant bezig houden, maar zich volledig kunnen richten op hun online activiteiten. Wij nemen ze de zorgen voor de infrastructuurlaag uit handen.”