Redactie - 13 mei 2013

Innovatie-uitgaven in industrie nauwelijks benut


De jaarlijkse uitgaven aan innovatie binnen de Nederlandse industriële sector worden onvoldoende benut. Dat blijkt uit data-analyse van QlikTech, specialist op het gebied van business intelligence. De industriële sector gaf tussen 2008 en 2010 6,6 miljard euro uit aan proces- en productinnovaties, het hoogste bedrag in vergelijking met andere branches in Nederland. Dit hoge bedrag vertaalt zich echter niet in een grote hoeveelheid innovaties ten opzichte van het aantal medewerkers in de branche.

In de analyse van QlikTech werd per branche in Nederland gekeken naar de uitgaven aan proces- en productinnovaties per medewerker. QlikTech vergeleek verschillende CBS-databronnen, waaronder data over bedrijfsgrootte, de door het bedrijfsleven opgegeven product- en procesinnovaties en absolute uitgaven aan innovatie. De analyse laat zien dat de Nederlandse industrie in vergelijking met andere branches niet efficiënt omgaat met haar uitgaven aan innovatie en een laag innovatieklimaat heeft. De sector landbouw heeft daarentegen een opvallend hoger innovatieklimaat. Deze branche geeft relatief weinig uit aan innovatie (300 miljoen euro) en realiseert juist wel veel innovatie op het gebied van producten en processen.

“Het is duidelijk dat innoveren geld kost. Het is opvallend dat Nederlandse branches zoveel verschil laten zien in het resultaat van die uitgaven. Eén van de redenen dat de industrie zoveel uitgeeft aan innovatie zou kunnen zijn dat de producten relatief duur zijn, denk aan grote machines en dure voorraden. Ik denk dat inzicht in innovatie van andere branches bedrijven kan helpen slimmer met innovatie om te gaan. Daarnaast weten bedrijven misschien wel hoeveel ze uitgeven aan innovatie, maar hoe staat dat ten opzichte van het aantal medewerkers binnen de organisatie? Dat soort inzichten kan bedrijven helpen om slimmere keuzes te maken op het gebied van innovatie”, aldus Vincent Peters, RVP & MD Benelux, Eastern Europe, Russia & CIS en MEA bij QlikTech.