Redactie - 04 april 2013

SAP gaat fraude aanpakken met data-analyse


Jaarlijks wordt naar schatting op wereldwijd niveau voor 2,54 biljoen euro aan fraude gepleegd. SAP kondigt daarom de SAP Fraud Management analytische applicatie aan. SAP Fraud Management is gericht op onder andere de verzekeringsbranche, de overheid, banken, de gezondheidszorg en utiliteit. Zij hebben met de oplossing de mogelijkheid om onregelmatigheden of fraude in ‘big data’-omgevingen op te sporen, te onderzoeken, analyseren en voorkomen, aldus SAP.

Compliance
Organisaties lopen het risico om tot vijf procent van hun omzet te verliezen aan fraude. Het totale wereldwijde verlies aan fraude in 2011 is geschat op maar liefst 2,54 biljoen euro. SAP Fraud Management helpt bedrijven bij het aanpakken van potentieel grote verliezen door fraude, de hoge kosten en inspanningen die verbonden zijn aan het onderzoeken van fraude en valse alarmen, moeilijkheden bij het vastleggen van veranderend frauduleus gedrag en de inadequate en verouderde detectiemogelijkheden voor fraudepatronen, aldus de Duitse softwareleverancier. Als onderdeel van SAP’s bredere portfolio voor oplossingen voor governance, risk en compliance (GRC) is SAP Fraud Management volledig aan te passen op de specifieke eisen en wensen van bedrijven en verschillende industrieën, aldus SAP.

“De opkomst van big data dwingt organisaties hun inspanningen op het gebied van governance, risk en compliance te verbeteren. Om potentiële fraude aan te kunnen pakken, is het noodzakelijk te kunnen controleren wie wat heeft gedaan. Ook is een verdedigbare audit trail onmisbaar”, zegt Mark Raben (foto), Director Innovation & Product Strategy bij SAP Nederland. “Organisaties lopen het risico op enorme schade door fraude. Dit risico wordt groter door de continu toenemende hoeveelheden data die organisaties genereren. Door organisaties te helpen bij het opsporen van de fraude, zelfs bij een fractie hiervan, kunnen zij grote besparingen realiseren.”

Claims
De hoeveelheid frauduleuze verzekeringsclaims en de kosten die deze claims met zich meebrengen, staan op recordhoogte. Verzekeraars kunnen het zich dan ook niet langer meer veroorloven te vertrouwen op de traditionele fraudedetectiemethoden. SAP heeft daarom in samenwerking met meerdere verzekeringsmaatschappijen SAP Fraud Management for Insurance ontwikkeld. Deze oplossing automatiseert fraudedetectie, vergroot de efficiëntie van fraudeonderzoeken en voorkomt het uitbetalen van frauduleuze claims.

SAP HANA
Belastingontduiking en fraude met sociale diensten schaden niet alleen de reputatie van overheidsinstellingen, maar dragen ook bij aan de continu toenemende tekorten op budgetten. SAP Fraud Management is bedoeld om overheden te helpen fraude en non-compliance te verminderen. Hiervoor worden belastingaangiftes of aanvragen voor uitkeringen via applicaties van sociale diensten real-time gecheckt met miljoenen andere gegevens waarover overheden beschikken. Hierdoor is direct duidelijk of een ingediende aanvraag overeenkomt met de data die via andere bronnen beschikbaar is. SAP Fraud Management zet preventieve algoritmes van SAP HANA in op een groot aantal transacties om fraudepatronen te ontdekken en te waarschuwen voor verdachte transacties die door conventionele fraude- en compliance-regelgeving worden gemist, aldus SAP.