Redactie - 01 april 2013

Mobiele browser Safari herovert marktaandeel


In de afgelopen maand heeft Apple prima zaken gedaan op de markt voor mobiele browsers. Safari, de iOS-browser van het bedrijf, zag het eigen marktaandeel groeien van ruim 55 procent naar bijna 62 procent. Daarmee herovert Safari wat recent verloren terrein.

Uit de cijfers van marktonderzoeksbureau Net Applications blijkt verder dat de standaardbrowser van Android stevig op de tweede plaats staat met een marktaandeel van bijna 22 procent. Opera Mini bezet de derde plek met 8,4 procent van het mobiele internetverkeer. Chrome (meer dan 2 procent), Internet Explorer (bijna 2 procent) en BlackBerry (minder dan 1 procent) volgen op afstand.

Bij de desktopbrowsers is het beeld niet veel veranderd ten opzichte van de cijfers van februari. Internet Explorer blijft met iets minder dan 56 procent de onbetwiste koploper. Firefox (ruim 20 procent), Chrome (meer dan 16 procent), Safari (ruim 5 procent) en Opera (minder dan 2 procent) verdelen de rest van de markt.