Redactie - 07 februari 2013

Politie op pad met mobiele kassa's


Na een succesvolle testfase heeft de politie in de eenheid Den Haag de beschikking over twintig mobiele kassa’s. In de betaaloplossing zijn kassa, betaalautomaat, printer en scanner in één terminal samengebracht. Hierdoor kunnen betalingen sneller worden afgehandeld en wordt de kans op fouten kleiner. Ook wordt nu de administratie van betalingen buiten de deur real-time bijgewerkt.

De mobiele kassa’s worden ingezet in de voormalige politie regio Hollands Midden die per 1 januari is opgegaan in de eenheid Den Haag. Dennis Soet, coördinator financiële administratie, is verantwoordelijk voor het mobiele kassa project. Dennis en zijn collega’s zijn ervan overtuigd dat het werken met de mobiele kassa’s een aantal zeer belangrijke voordelen met zich mee zal brengen. Zo was het voorheen alleen mogelijk om betalingen onderweg te doen via een mobiel PIN apparaat, die niet gekoppeld kon worden met de centrale administratie van de politie. Hierdoor werd de administratieve afhandeling veelal als tijdrovend ervaren. Binnenkomende betalingen moesten achteraf op kantoor gematcht worden aan de papieren stukken. Tevens zag de politie de papieren afhandeling (in soms extreme weerscondities) en het gebruik van sealbags graag veranderen.
 
Doordat de betaaloplossing beschikt over een speciale afreken applicatie kan deze direct na een betaling een automatisch gegenereerd PDF- rapport naar de centrale administratie van de politie sturen.

De administratieve afhandeling wordt daarmee direct gekoppeld aan een betaling. Dennis over het invoeren van de nieuwe betaaloplossing: “Wij waren al langer op zoek naar een dergelijke mobiele betaaloplossing waarbij de centrale administratie direct te zien krijgt wanneer iemand zijn bekeuring of betaling heeft voldaan. Waar voorheen nog veel administratief werk en een lange verwerkingstijd nodig waren na iedere betaling, is dat vanaf nu verleden tijd.”

In de testfase, waarbij de mobiele kassa’s bijvoorbeeld werden gebruikt voor het incasseren van Leges voor vergunningen, bleek hoe gebruiksvriendelijk en snel het afhandelen en administreren van betalingen in zijn werk ging. “Na een uitleg van ongeveer 10 minuten was iedereen in staat om de mobiele kassa te gebruiken”. De komende periode zullen agenten van de eenheid Den Haag de terminal steeds vaker inzetten.