Redactie - 06 februari 2013

Gebruik cloud-diensten leidt tot miljardenverlies na overlijden


Britse consumenten hebben gezamenlijk voor 26,8 miljard euro aan gegevens, zoals muziek, video’s, boeken, apps en abonnementen op bijvoorbeeld magazines, in de cloud staan. Dat komt neer op een slordige 568 euro per internetgebruiker*. Ondanks dat de waarde van de online gegevens aanzienlijk is, zijn relatief weinig mensen bewust bezig met wat daarmee gebeurt wanneer zij komen te overlijden, wat kan leiden tot een miljardenverlies. Dat blijkt uit het ‘Generation Cloud 2012’-onderzoek van Rackspace.

Voor het tweede achtereenvolgende jaar heeft Rackspace onderzoek gedaan onder 2.000 Britse consumenten naar het gebruik van en het vertrouwen in ‘de cloud’. Hieruit blijkt verder dat mensen ook veel dierbare herinneringen in de cloud bewaren. Zo’n 68 procent van de ondervraagden bewaart gemiddeld 920 foto’s online. Daarnaast hebben zij gemiddeld 226 muziektracks en 45 videobestanden in de cloud staan.

Slechts 32 procent van de ondervraagden heeft echter op een of andere manier formeel geregeld dat wachtwoorden gedeeld zijn met anderen of heeft gegevens vastgelegd in een testament. Dat is ongeveer hetzelfde percentage als een jaar geleden, toen Rackspace dit onderzoek ook uitvoerde. Dat betekent concreet dat digitale gegevens met een waarde van 17,9 miljard euro potentieel voor altijd verloren kunnen gaan.

Het onderzoek Generation Cloud 2012 van Rackspace toont tevens aan dat:  

  • we elke dag zeker drie uur actief zijn met cloud-diensten. Dat is een toename van 45 minuten per dag vergeleken met 2011;
  • we ook zeer gevoelige gegevens in de cloud opslaan. Meer dan de helft (55 procent) slaat wachtwoorden online op en 39 procent heeft belangrijke financiële of juridische gegevens online staan zoals creditcard- en bankgegevens of kopieën van hun testament.
  • Toch geeft 57 procent aan dat beveiliging en 54 procent dat privacy de grootste zorgen zijn als het gaat om cloud-diensten. Een schamele 12 procent zegt zijn cloud-aanbieder volledig te vertrouwen.

Angelo Dijkstra (foto), Regional Manager Benelux van Rackspace: “Dit onderzoek maakt wederom duidelijk dat de cloud inmiddels integraal deel uitmaakt van onze levens. We zetten immers zomaar onze meest waardevolle financiële en emotionele bezittingen online. We zijn inmiddels zo gewend geraakt dat alles wat we nodig hebben altijd en overal beschikbaar is, dat de wereld waarin we zaken liever lokaal opslaan inmiddels achter ons ligt. Ondanks dat maakt dit onderzoek ook duidelijk dat er door de cloud-industrie nog veel werk verzet moet worden om mensen ervan te overtuigen dat de gegevens echt veilig zijn en hun privacy is gewaarborgd. Alleen wanneer deze obstakels worden weggenomen, zal de cloud de standaard worden zoals het internet dat nu al is.”

Sarah Needham, Senior Associate bij internationaal juristenkantoor Taylor Wessing concludeert: “Er bestaat geen twijfel meer dat cloud computing een belangrijke trend is voor de tech-sector en voor consumenten op korte en lange termijn. Consumenten moeten alleen goed gaan nadenken over wat er met hun gegevens gebeurt wanneer ze er niet meer zijn. Het devies blijft dat je de condities van de specifieke dienst goed moet lezen en kijken of die aansluiten bij wat jij wilt. En zorg voor een goede overdracht van wachtwoorden zodat je nabestaanden toegang hebben tot jouw gegevens. Vertrouw zeker niet op de geldende regelgeving, want die loopt per definitie ver achter op de innovaties van het moment.”