Redactie - 30 januari 2013

Coöperatie Agrifirm bespaart sterk door slimme inzet van software


Coöperatie Agrifirm vertegenwoordigt in Nederland ongeveer vijftienduizend boeren en tuinders. De organisatie heeft 16 dochterondernemingen, ca. 3.100 werknemers, en is actief in 10 landen in Europa en China. Het internationale hoofdkantoor is gevestigd in Apeldoorn en heeft een omzet van ca. € 2 miljard euro. Na een recente verbeterslag in de betaalstructuur voor transporteurs, heeft het Nederlandse veevoederbedrijf de rit- en routeplanning volledig geautomatiseerd. Agrifirm heeft in een half jaar tijd een efficiënte routeplanning gerealiseerd, meer inzicht gekregen in haar kostenstructuur en tal van besparingen en verbeteringen tot stand gebracht.

De veevoederorganisatie van Agrifirm plande voorheen haar routes en resources nog handmatig en hanteerde een verouderd betalingssysteem voor transporteurs. De beslissing om de betaalstructuur van de transporteurs te veranderen was daardoor direct aanleiding om geautomtiseerd te gaan plannen. Verschillende betalingsstructuren zorgden vaak voor onduidelijkheid en discussies tussen de transporteurs en verhinderden hen optimaal te werken en zelf besparingen te realiseren. Agrifirm heeft haar handmatige aanpak van routes en resources plannen vervangen door de planningsoplossing ORTEC TD.

De Nederlandse Agrifirm-vestiging werkte al jaren met ORTEC Shortrec en daarom werd met ORTEC contact gelegd. Glenn Donckers, planner en verantwoordelijk voor Agrifirms Operations, legt uit: "Onze grootste uitdaging is zo weinig mogelijk kilometers maken en inzicht krijgen in de kosten per klant, rit en transporteur. Er moest één systeem komen waarmee beide doelen bereikt konden worden." Agrifirm is onlangs live  gegaan met ORTEC TD en is in zeer korte tijd in staat gebleken haar complexe en logistieke processen met ORTECs software uit te voeren en met een efficiënte planning van ritten en routes snel en doeltreffend besparingen te realiseren.

Besparingen
Donckers: “Door het gebruik van de ORTEC planningoplossing is de gemiddelde onderbelading van ons wagenpark nu al gedaald naar 17% in 2012. De beladingsgraad is gestegen van 26,7 naar 27,0 ton en de laad- en lostijden worden nu ingesteld op een standaardtarief. Deze verbeterde belading van het wagenpark heeft ons in korte tijd al een concrete besparing van ongeveer 20K opgeleverd en met de geoptimaliseerde laad- en lostijden hebben we zelfs al een 100% kostenbesparing gerealiseerd van respectievelijk 8k en 30k.”
Een andere besparing betreft de administratie en mensuren. Voorheen had Agrifirm één FTE die zich het hele jaar met planning bezig hield terwijl er nu nog maar gemiddeld 2 dagen per maand nodig zijn voor planning. Dit houdt een concrete besparing in van 35k.

Daarnaast worden dankzij de planningsoftware van ORTEC (TD) de rijtijden automatisch berekend en uitbetaald aan de chauffeurs. “Hierop worden geen uitzonderingen gemaakt voor bijvoorbeeld files of slecht weer”, aldus Glenn Donckers. “Alle chauffeurs worden gelijk behandeld en dit is de  sfeer en harmonie tussen de chauffeurs duidelijk ten goede gekomen. Ook de transporteurs zien het nut van geautomatiseerd plannen nu het probleem van grote verschillen tussen de ritten van de verschillende transporteurs hiermee is ondervangen.” Met de software van ORTEC kan op operationeel niveau snel worden gereageerd op situaties zoals zieke bestuurders, verkeersopstoppingen, kapotte vrachtwagens of gewijzigde klantverzoeken.

Door al deze verbeteringen heeft Agrifirm nu beter inzicht in al haar logistieke processen, en heeft zij mede daardoor haar transporteurs gericht kunnen stimuleren om hun eigen werk te optimaliseren. Daarnaast is het veevoederbedrijf slimmer gaan werken, waarmee ze ook kostenbesparingen bereiken. Het dieselverbruik is verminderd doordat files worden vermeden, transporteurs kunnen bonussen verdienen door de beladingsgraad te verhogen, en met goed onderhoud en tijdige vernieuwingen kunnen zij veel kostbare tijd besparen.