Redactie - 29 januari 2013

DNB maakt Salesforce.com CRM bereikbaar voor financiële instellingen


De verzekeraars en banken die gebruik maken van de CRM-applicaties en platform technologieën van Salesforce.com kunnen nu ook voldoen aan het right to audit, zoals geëist wordt vanuit de wet. Salesforce.com heeft toegezegd in de contracten het right to audit aan te passen. Deze aanpassing gaat gelden voor alle Nederlandse financiële instellingen die nu al gebruik maken van de diensten van Salesforce.com maar ook voor de nieuwe klanten.

Office 365 Vele financiële instellingen hebben in het verleden al contracten afgesloten voor uitbesteding waaronder cloud-diensten. Uit onderzoek van DNB is gebleken dat deze contracten niet altijd voldoen aan de wettelijke eisen, met name het right to audit is niet altijd juist geïnterpreteerd. Door gesprekken met diverse (cloud)service providers over de wettelijke eisen van het right to audit heeft DNB nu ook overeenstemming bereikt met Salesforce.com: zij passen het right to audit-artikel in hun contracten aan . Eerder leidden gesprekken van DNB ertoe dat het gebruik van Microsoft Office 365 diensten voor de financiele instellingen toegankelijk werd.

Cloud service-providers Dit is volgens de bank een belangrijke efficiency-slag, omdat DNB er in een keer voor gezorgd heeft dat, alle, contracten van Salesforce.com gaan voldoen aan de Nederlandse wet- en regelgeving. Hiermee heeft DNB wederom een stap gezet om het gebruik van cloud diensten voor de Nederlandse financiële instellingen toegankelijk te maken. Voor de financiële instellingen in Nederland is het nu mogelijk gemaakt te voldoen aan de wettelijke vereisten bij afname van de producten van Salesforce.com. Uiteraard is ook een goede risicoanalyse van belang, aldus de DNB. Met andere internationale cloud service providers lopen nog gesprekken.

Door: Witold Kepinski