Redactie - 23 januari 2013

Frankfurt Airport besteedt volledige IT en communicatie uit


Frankfurt Airport (Fraport) besteedt de complete vaste en mobiele communicatie, inclusief alle ondersteunende IT-systemen, uit aan T-Systems. T-Systems krijgt daarmee de verantwoordelijkheid over 15.000 vaste en 6000 mobiele lijnen, alle WLAN-verbindingen, internettoegang, datacenter-diensten, evenals netwerk- en servicedesks. De contractduur is 4 jaar.

Veel informatie die nodig is om Frankfurt Airport soepel te laten functioneren, wordt geleverd via mobiel communicatieverkeer. Medewerkers kunnen op het vliegveld vaak alleen op mobiele apparaten worden bereikt en daarom heeft Frankfurt Airport een zeer betrouwbaar mobiel netwerk nodig. Een van de mobiele toepassingen is dat medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het laden van vliegtuigen, via UMTS worden voorzien van grafische informatie op hun mobiele apparaten. Zo weten zij precies waar welke vracht moet worden geplaatst. Zonder deze informatie kunnen zij vliegtuigen niet volgens plan laden, wat resulteert in vertraagde vluchten. Ook de ongeveer 700 bedrijven die op het vliegveld gevestigd zijn en die gebruik maken van het DSL-netwerk van Fraport, zijn gemigreerd naar de nieuwe internetinfrastructuur.

Naast dit project heeft Frankfurt Airport T-Systems ook de implementatie van het nieuwe resources management systeem (RMS) toevertrouwd. Daarmee kiest Fraport een bewezen industrie-oplossing voor het plannen en beheren van al haar middelen, standplaatsen van vliegtuigen, bagage transportbanden en check-in balies op de luchthaven.

T-Systems heeft vele luchthavens over de hele wereld onder haar klanten, inclusief Aeroport di Roma en Moskou Sheremetyevo Airport. Momenteel maakt één op de vijf van 's wereld grootste internationale luchthavens met meer dan 25 miljoen passagiers per jaar, gebruik van de luchthavenoplossingen en diensten van T-Systems.