Redactie - 26 december 2012

Nederlanders zijn druk op sociale media


In weinig landen in Europa zijn mensen zo actief op sociale media als Nederland. Zeven op de tien landgenoten doen actief mee aan sociale sites, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Hyves. Daarmee staat Nederland in de kopgroep van Europa.

Dat blijkt uit cijfers van Eurostat, de statistische dienst van de Europese Unie. Die heeft onderzoek gedaan in de 27 EU-lidstaten, Noorwegen, het toekomstige lid Kroatië en de kandidaten IJsland, Montenegro en Turkije. Qua gebruik van sociale media hoeft Nederland alleen Montenegro, Portugal en Litouwen voor zich te dulden.

Het aantal Nederlandse internetters dat zelf een website of een blog bijhoudt, is het hoogste van Europa: 17 procent. Uit het onderzoek blijkt ook dat internetbankieren populair is. Bijna 86 procent van de Nederlanders regelt zijn bankzaken online. Alleen Finland, Noorwegen, IJsland en Estland doen het beter. Nieuws lezen op internet doen Nederlanders wat minder. Nog geen zes op de tien houdt op die manier de actualiteit bij. Slechts 7 van de 32 landen in het onderzoek scoren op dat gebied nog slechter.