Interview Bas Broekarts, Actifio: ‘Stop wildgroei aan copy-data’

Interview Bas Broekarts, Actifio: ‘Stop wildgroei aan copy-data’

Interview Bas Broekarts, Actifio: ‘Stop wildgroei aan copy-data’

15-12-2012

Interview Bas Broekarts, Actifio: ‘Stop wildgroei aan copy-data’


Bas Broekarts heeft een lange staat van dienst in de Nederlandse IT. Op dit moment is hij betrokken bij een innovatief softwarebedrijf dat claimt de grote hoeveelheid copy data waar bedrijven mee kampen radicaal te verminderen, met wel negentig procent. Als directeur Benelux van Actifio speelt hij zo in op de behoefte van veel organisaties om efficiënter te werken en kosten te besparen.

Het is geen nieuws: vrijwel iedere organisatie kampt met een enorme datagroei. De storagecapaciteit die daarvoor nodig is neemt exponentieel toe. Maar waar komt die groei vandaan? Bas Broekarts, directeur van Actifio Benelux: “Wij hebben onderzoek gedaan naar de oorzaak van die enorme datagroei. Uit dat onderzoek is gebleken dat de groei niet in de productiedata zit, want die groeit gemiddeld met niet meer dan acht procent per jaar. De groei komt met name doordat bedrijven steeds meer kopieën maken van die productie-omgeving.”

Dat gaat sluipenderwijs. Broekarts schetst het herkenbare scenario: “Wanneer bijvoorbeeld een nieuwe applicatie komt worden daar natuurlijk back ups van gemaakt, De technologie die daarvoor wordt gebruikt is eigenlijk al dertig jaar oud, en het principe van die back up-software is in die tijd nooit echt veranderd. Een volgende stap in de datagroei is dat de back ups steeds langer worden bewaard. Daarnaast werden snapshots gemaakt, in een volledig aparte silo. In storage arrays worden in weer een apart systeem de beheerdata bewaard, in feite een kopie van weer dezelfde data, die ook in je back up-omgeving zit.”

“In je back up zit data die ook alweer in meervoud wordt opgeslagen. In het kader van uitwijkvoorzieningen komen die data tevens op een andere locatie te staan. Dat zijn weer kopieën van dezelfde data. Veel bedrijven doen ook aan testen en ontwikkelen, en ontwikkelaars willen een verse kopie hebben van de data in de productie-omgeving om nieuwe applicaties te kunnen testen. Dat leidt weer tot een extra kopie, of meerdere kopieën, van allemaal dezelfde data die in de back up zit, het snapshot en de replicatie op een andere locatie. Inmiddels hebben we het over cloud, big data en analytics, data warehousing. Dat levert allemaal kopieën van diezelfde informatie op. Daarom groeit de storage-behoefte zo snel.”

Silo’s vervangen

Actifio heeft software ontwikkeld die en einde moet maken aan deze cyclus van groei in copy data. “We hebben al die silo’s van data vervangen door één oplossing waarbij je eenmalig een kopie maakt van je productie-omgeving. Vervolgens wordt alleen bijgehouden welke mutaties er plaatsvinden in die data. Van al die verschillende kopieën van data die voor verschillende doeleinden in het systeem worden opgeslagen bestaat nu nog maar één kopie, die voortdurend wordt bijgehouden met de laatste wijzigingen uit de productieomgeving. Daarmee bereiken we dat we voor ieder punt in de tijd terug kunnen naar een vorige situatie.”

Dat maakt ook terugvinden eenvoudiger: “In traditionele omgevingen heb je altijd te maken met back up- en restore-windows, maar met deze software zijn er geen restore-windows meer. Alle data uit alle omgevingen zijn onmiddellijk beschikbaar op een willekeurig moment in de tijd. In plaats van honderd kopieën heb je er maar twee nodig. Dit betekent dat een bedrijf voor een investering in opslag minder nodig hebt, dat scheelt al snel vijftig procent. Investeringen in productiestorage kunnen ze met deze software makkelijk anderhalf jaar uitstellen.”

Binnen Actifio worden al die data-technologieën, zoals replicatie, snapshot en back up, allemaal in dat ene systeem op applicatieniveau gemanaged. “Onze SLA is een set van policies waarbij je per applicatie instelt hoe vaak je daar op welk moment in de tijd een kopie van wilt hebben, hoe lang je het wilt bewaren, en of het eventueel naar een tweede locatie moet. Dat doe je eenmalig, en het systeem zorgt voor de beschikbaarheid ervan. Het zijn applicatieconsistente kopieën die je gelijk voor de juiste omgeving kunt gebruiken. Er hoeft dus niets in een ander formaat te worden omgezet.”

Voor het aanbieden van deze technologie maakt Actifio gebruik van resellers. “We zijn volledig gericht op het kanaal, we doen niet aan directe verkoop. In de Benelux hebben we nu met Avnet een distributie-overeenkomst gesloten. Alle partners die met Avnet werken kunnen dus in de hele Benelux Actifio aanbieden. Die resellers zijn enthousiast omdat ze zo een antwoord hebben op twee problemen waar ze mee zitten: de resellers die storage verkopen merken dat de marges daarop drastisch zijn verminderd. Storage is bijna commodity, iedereen kan het aanbieden.”

Specifieke problemen

“De tweede uitdaging voor resellers is dat ze vrijwel allemaal service providers zijn geworden, ze bieden bijvoorbeeld managed hosting of cloud diensten aan. Het probleem waar resellers mee zitten is dat ze dan moeten concurreren met toolsets die de gebruikers zelf ook al hebben in hun systemen. Als je dezelfde technologie inzet als de eindgebruiker heb je weinig toegevoegde waarde. Veel service providers zetten daarom de software van Actifio in om cloud-diensten aan te bieden. Zo kunnen ze veel efficiënter die diensten leveren.”

Dit betekent voor sommige bedrijven een omslag in hun denken. “Met name de grotere bedrijven, die al jaren in de storage markt zitten, vinden het moeilijk om actief met ons aan de slag te gaan. Want als ze Actifio gebruiken verkopen ze minder hardware, er is nu eenmaal minder capaciteit nodig. Maar wat voor resellers interessant is, is dat ze met Actifio een betere marge kunnen maken dan op storage zelf. De oplossing is innovatief, en de klanten zijn er erg blij mee.”

De vragen waar klanten mee zitten zijn divers. “Er zitten veel functionaliteiten in, en niet alle bedrijven gebruiken alle functies, maar het kan wel heel specifieke problemen oplossen. Zo wordt het in België veel gebruikt omdat daar verouderde netwerken liggen met een beperkte capaciteit. Met onze oplossing heb je zeventig procent minder bandbreedte nodig dan bij andere oplossingen. In de Nederlandse markt valt op dat de druk bij bedrijven om kosten te besparen heel hoog is. Met name bij de grote bedrijven zie je dat er veel maatregelen worden genomen om in te spelen op het economische klimaat. Onderdeel van die maatregelen is het inzetten van technologie om kosten te besparen.”

 

Terug naar nieuws overzicht