Redactie - 27 november 2012

Gamefication dreigt te mislukken


Gamefication van applicaties wordt in toenemende mate omarmd door organisaties, waarmee het langzaam uit de fase van leading edge technologie verdwijnt. Gartner heeft deze trend onder de loep genomen en concludeert dat er nog veel moet gebeuren om van gamefication daadwerkelijk een succes te maken voor organisaties. Want als de huidige omgang met gamefication doorgaat dan zal in 2014 tachtig procent van alle gamefied applicaties niet aansluiten op de doelstellingen van de business. De belangrijkste reden hiervoor is eenvoudig: een slecht design.

Nu de nieuwigheid en de hype rond gamefication verdwijnen is het volgens de analisten van Gartner zaak dat managers die voor deze initiatieven verantwoordelijk zijn ervoor zorgen dat de mensen met de juiste vaardigheden op deze projecten worden gezet. “Een slecht ontwerp van games is een van de belangrijkste redenen voor het mislukken van gamefied applications”, aldus Brian Burke, research vice president bij Gartner.

“De nadruk ligt op de voor de hand liggende game-elementen, zoals punten, beloningen en leader boards, in plaats van de meer subtiele maar belangrijker onderdelen van game design zoals een uitgebalanceerde competitie en samenwerking, en een betekenisvolle speleconomie. Dat leidt ertoe dat organisaties in veel gevallen gewoon punten tellen, betekenisloze badges hangen aan activiteiten, en gamefied applicaties maken die gewoon niet leuk zijn voor de doelgroep. We zien dat er nu al organisaties zijn die slecht ontworpen gamefied applicaties weer de deur uit doen.”

 

Nutanix BW start 6 mei - 20 mei CompTIA Community Benelux BW 7-31 mei
Dutch IT Partner Day 11 juni2024