Redactie - 21 november 2012

Verslag ICT Executive Roundtable


Verslag ICT Executive Roundtable 

Door: Danny Frietman, partner bij KBenP 

Gisteravond vond in besloten gezelschap alweer de 10e editie plaats van de ICT Executive Round Table. Gemiddeld een keer per kwartaal organiseer ik voor senior IT-leaders in Nederland, in het publieke en private domein, een inhoudelijke kennissessie over een actueel thema. Inmiddels mocht ik met deze groep meekijken in de keuken van onder meer KLM.com, luisteren en interacteren met de Enterprise-verantwoordelijke bij Apple en versteld staan bij de complexiteit van governance bij PwC. Inspirerend, en dit volgens de aanwezigen.

De sessie begon met kort stil te staan bij de IT trends van Gartner voor 2013, en de rol die zij spelen in het huidige tijdsbeeld bij de aanwezige organisaties.  Een IT-directeur van een wereldwijde organisatie, opererende in de voedselketen en supplementen, beaamde dat het merendeel van deze trends op de agenda stonden voor het komende jaar. Een grote financiële dienstverlener bevestigde dit, echter wel met een ander ‘volwassenheidsniveau’. Dit is relevant, omdat klaarblijkelijk deze organisaties en IT verantwoordelijken zelf dienen na te denken over ‘de fit’ van dit soort ontwikkelingen op hun organisatie. Kansen om daarbij te helpen dus.

Jay Ramsanjhal, voorzitter van de grootste belangenvereniging van Microsoft Dynamics user group (Dynug), stond stil bij het ‘Customer IT Engagement’ model dat in het eerste kwartaal van 2013 beschikbaar gesteld zal worden voor de leden van de Dynug en de ICT Executive Round Table. Want, stelt Ramsanjhal, er is een concrete behoefte om de relatie tussen de IT-maturity van een organisatie en klantwaarde, en de impact hiervan op het rendement van de IT-investeringen, in kaart te brengen. Meer hierover in Q1 dus.

Vervolgens werd Windows 8 gepresenteerd door David Stoeckel en Martin ten Voorde (beiden van Microsoft), waarbij ze nadrukkelijk stilstonden bij de ‘business value’ van Windows 8. Hoe is de comptabiliteit geregeld met bijvoorbeeld Windows 7, wat zijn de onderscheidende kenmerken, welke eerste klanten (publiek en privaat) zijn inmiddels gecontracteerd, hoe werken de ‘tiles’, op welke wijze zijn CRM, workflow, collaboration, social media et cetera geïntegreerd? Kortom, we zochten bevestiging van dit platform die wij als groep gekregen hebben. Windows 8 is er, de vraag is of en wanneer de bestaande klanten die bezig zijn met Windows 7 deze keuze durven los te laten.