Redactie - 29 oktober 2012

Rol van mobiele devices voor zakelijk gebruik wordt steeds geavanceerder


Mobiele devices zoals smartphones en tablets zijn voor iedereen standaarduitrusting geworden. Avanade maakt de balans op en deed onderzoek naar het gebruik van mobiele devices voor zakelijk gebruik wereldwijd. Hieruit blijkt dat bedrijven mobiliteit en consumententechnologieën omarmen om medewerkers hun werk op een nieuwe manier te laten doen.
 
Avanade’s onderzoek, uitgevoerd in september 2012 onder 599 C-level executives en IT-beslissingsmakers in 19 landen, laat zien dat in Nederland bij meer dan 6 op de 10 bedrijven (64 procent) gebruik wordt gemaakt van persoonlijke devices op de werkplek. Wereldwijd is dit 61 procent. Daarnaast geeft meer dan 4 op de 10 Nederlandse bedrijven (44 procent) aan dat hun medewerkers hun smartphones gebruiken voor basiswerkzaamheden, zoals het lezen van e-mail, webdocumenten en agenda-items, dit is iets lager dan het wereldwijde percentage (54 procent).
 
Uit het onderzoek komt naar voren dat van alle mobiele devices, tablets als één van de belangrijkste tools worden aangemerkt. Terwijl een derde van de bedrijven wereldwijd (33 procent) aangeeft dat de tablets vooral dienen voor eenvoudige werkzaamheden, antwoordt precies hetzelfde aantal respondenten – 33 procent – dat de meerderheid van de medewerkers de tablets gebruiken voor geavanceerde zakelijke toepassingen zoals customer relationship management (CRM), projectmanagement, content-creatie en data-analyse. In Nederland maakt 36 procent van de bedrijven gebruik van tablets voor geavanceerde zakelijke toepassingen, maar opvallend genoeg gebruikt slechts 16 procent tablets voor eenvoudige werkzaamheden zoals het lezen van e-mail. In Europa lopen Duitsland en Spanje voorop als je kijkt naar het gebruik van tablets voor geavanceerde zakelijke toepassingen, met respectievelijk maar liefst 57 en 50 procent.
 
“In Nederland lopen we voor op het gebruik van smartphones op de werkplek, maar blijven we in vergelijking met de rest van Europa achter in het gebruik van tablets, zegt Erik Lamers, Business Development Manager bij Avanade Nederland. “Uit eerdere onderzoeken van Avanade over het gebruik van persoonlijke devices op de werkplek bleek al dat zowel medewerkers als IT-beslissingsmakers productiviteit en overal toegang tot hebben erg belangrijk vinden. Nu zitten we in de fase waarin we een weg moeten vinden in het gebruik van consumententechnologieën op de werkplek. Met de komst van Microsoft Windows 8 en Windows Phone 8 zal er een nieuwe golf aan mobiliteitsoplossingen voor zakelijk gebruik beschikbaar komen om hierbij te helpen.”
 
Microsoft Windows 8 komt met nieuwe functies voor smartphones en tablet-soorten, -applicaties en -diensten om de productiviteit en gebruikerservaring te verbeteren. Zo kiest bijvoorbeeld één van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld ervoor gebruik te gaan maken van Windows Phone 8 om mobiele oplossingen voor aankopen in het vliegtuig mogelijk te maken. Ook kunnen taken zoals het controleren van vluchtwijzigingen en het indienen van gewerkte uren en kosten, beter worden beheerd. Ook maakt één van de grootste drogisterijen in de Verenigde Staten gebruik van Windows 8 tablets om bezorging en overleg over medicatievoorschriften, aan huis mogelijk te maken. Dit vermindert apotheekkosten en zorgt voor een persoonlijke patiëntervaring.
 
Volgens McKinsey & Company eisen consumenten, medewerkers en bedrijven een mobiele transformatie – dit vergroot verbeteringen in de productiviteit en verandert de manier waarop bedrijven omgaan met klanten. McKinsey noemt deze mobiliteit de toekomst, met de belofte dat het bedrijfsprestaties en werknemersprestaties verhoogt, ook buiten de bedrijfsmuren.
 
"Om gebruik te maken van zakelijke mobiliteit veranderen bedrijven hun structuur," zegt Lamers. "Uit het onderzoek van Avanade blijkt dat deze bedrijven rollen binnen het bedrijf veranderen, bijvoorbeeld die van HR-medewerkers, om beter gebruik te kunnen maken van mobiele devices en andere consumententechnologieën. Onze werkzaamheden voor klanten en diverse onderzoeken tonen aan dat deze veranderingen een impact hebben op de omzet, winst en klantenservice."