Redactie - 29 oktober 2012

Telecomaanbieders maken melden van beveiligingsproblemen gemakkelijker


Informatiebeveiliging is voor telecombedrijven van groot belang. Om gebruikers goed hierbij te kunnen betrekken, maken telecomaanbieders het melden van beveiligingsproblemen gemakkelijker. Dit maakt ICT~Office vandaag bekend.


Hoe werkt het?

Hiervoor bieden telecomaanbieders een eigen meldpunt op de website aan, waar gebruikers - eventueel anoniem - vermoedelijke beveiligingsproblemen direct kunnen doorgeven. Tot dusver bestond er nog geen standaardprocedure voor gebruikers.

Er is afgesproken dat iedere aanbieder op z'n website aangeeft hoe gebruikers een melding kunnen doen. Ook geeft iedere aanbieder informatie over de voorwaarden bij een melding. Zo wordt er nadrukkelijk gevraagd om het beveiligingsprobleem niet met anderen te delen. Op deze manier kunnen aanbieders een eventueel probleem eerst oplossen. Vanzelfsprekend geldt de strikte voorwaarde dat de melder geen misbruik maakt van de mogelijke zwakke plek.

De aanbieder zal in goed onderling overleg met de melder afspraken maken over het herstel van het beveiligingsprobleem en over de wijze waarop er na herstel eventueel een publicatie plaatsvindt.

Welke bedrijven doen er mee?

De volgende bedrijven bieden binnen twee weken een eigen meldpunt aan op hun website: KPN, T-Mobile, Tele2, UPC, Vodafone, Ziggo.

  

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024