Redactie - 19 oktober 2012

Self-service cloud is niet beschikbaar voor 85% van de gebruikers


Bijna de helft (46%) van de cloud-diensten worden handmatig bevoorraad door een IT-beheerder voor de eindgebruiker zonder automatisering, dit blijkt uit onderzoek van Abiquo in samenwerking met 123Cloud. Uit het onderzoek blijkt een verontrustend landschap van technologie in plaats van dienstgericht cloud-implementaties. 

Uit VMworld Europe onderzoek blijkt dat de realiteit van cloud diensten ver valt van de belofte die het maakt. 

Het onderzoek, vorige week op VMworld Europe uitgevoerd, bleek dat ondanks de 75% van de deelnemers die melden dat hun bedrijf private, publieke of hybride cloud-diensten aanbieden aan haar klanten, slechts 15% van deze een 'self-service' interface levert die de eindgebruiker in staat stelt om te selecteren en te bepaling welke cloud IT-diensten voor zichzelf wenst te gebruiken.

Bij 39% van de deelnemers bleek ook dat geen cloud management-interface voor klanten beschikbaar is, waarmee toegang is te krijgen. 

Daarnaast blijkt dat cloud-diensten online beschikbaar stellen een langdurig proces is voor de meeste klanten. De meest voorkomende SLA voor de levering van een verzoek aan de klant is voor 37% van de klanten' binnen drie dagen', Slechts 15% van de IT-professionals welke geïnterviewd werden geven aan binnen de drie uur haar klanten virtuele cloud-diensten te kunnen verstrekken. Maar nog eens 25% is in staat om diensten op gang te brengen binnen 24 uur. Dit vertegenwoordigt aanzienlijke vertragingen bij de levering van nieuwe diensten in de cloud-omgevingen, en een gemiste kans in termen s van productiviteit en efficiëntie.