Redactie - 15 oktober 2012

Verizon introduceert oplossing voor het beheer en de beveiliging van mobiele apparatuur van wereldwijde ondernemingen


Werknemers maken voor hun werk steeds vaker gebruik van mobiele apparaten. Dit kan gaan om privétoestellen of apparaten die door hun werkgever zijn verstrekt. Wereldwijd actieve ondernemingen staan voor de opgave gesteld om al deze apparaten te beveiligen en toegang te bieden tot gevoelige bedrijfsinformatie. Om in deze behoefte te voorzien heeft Verizon zijn Enterprise Mobility as a Service-oplossing uitgebreid met ondersteuning voor een breed scala aan applicaties, toegangsopties en apparaten, waaronder smartphones, tablets en laptops.


Deze uitgebreide oplossing zal deze maand beschikbaar zijn voor middelgrote en grote bedrijven, met lokale facturatie-, valuta- en ondersteuningsopties voor 30 landen en  in Europa, Azië en het Stille Zuidzeegebied en Noord- en Zuid-Amerika. Mogelijkheden zijn onder meer: 

  • Secure Workspace: Deze functie maakt gebruik van het Divide-platform van Enterproid om bedrijfsgegevens op de mobiele apparatuur van werkgevers af te zonderen en te beveiligen. Dit is zowel mogelijk voor apparaten die door de werkgever zijn verstrekt als voor de privétoestellen van werknemers. Deze veilige workspace kan worden beheerd door de eigen ICT-organisatie. De privacy van de gebruiker blijft gewaarborgd doordat een firewall tussen de zakelijke en privégegevens wordt aangebracht.
  • Beheer van meer mobiele apparaten: Beheerders kunnen nu remote of op afstand  smartphones en tablets beheren. In geval van nood kunnen ze deze toestellen op afstand vergrendelen en alle daarop aanwezige bedrijfsgegevens wissen. In het verleden was dit alleen mogelijk voor PC’s en laptops.
  • Uitgebreide draadloze toegang: Klanten van Verizon Enterprise Solutions kunnen nu een verbinding maken met meer dan 500.000 hotspots in 90 landen. De dienst van Verizon stelt de verbindingen automatisch in, zodat gebruikers op snelle en kostenefficiënte toegang tot bedrijfsbronnen kunnen krijgen. Ondernemingen kunnen daarnaast zakelijke WiFi-directory’s op al hun apparaten instellen, zodat hun werknemers effectiever gebruik kunnen maken mobiele bedrijfsnetwerken wanneer ze zich op kantoor of de bedrijfscampus bevinden.

“Tot nu toe moesten bedrijven uiteenlopende componenten bij elkaar verzamelen  om tot effectieve mobiliteitsprogramma’s en –beleidsregels te komen”, zegt Bill Versen, directeur van de Mobility Solutions-divisie van Verizon Enterprise Solutions. “Met Enterprise Mobility as a Service heeft Verizon een zeer uitgebreide en doeltreffende oplossing ontwikkeld voor de wereldwijde ondersteuning van zakelijke mobiliteit. Ondernemingen kunnen gebruikmaken van een centraal beheerplatform om hun wereldwijde personeel in staat te stellen om met succes te opereren binnen een veranderend zakelijk landschap en hun productiviteit te vergroten.”

In tegenstelling tot andere oplossingen waarvoor bedrijven een tarief per apparaat moeten betalen, biedt Enterprise Mobility as a Service een krachtig pakket van mogelijkheden op basis van een concurrerend abonnementstarief per gebruiker. Dit betekent dat werknemers zonder bijkomende kosten alle apparaten kunnen gebruiken die door hun werkgever zijn goedgekeurd.

De geavanceerde cloud-gebaseerde beheermogelijkheden van Enterprise Mobility as a Service maken het eenvoudiger voor IT-managers om mobiele en stationaire ICT-apparatuur te beveiligen. Hiertoe kunnen zij software-updates, ICT-beleidsregels en patches automatisch naar het wereldwijde personeelsbestand laten pushen. De dienst van Verizon biedt daarnaast gedetailleerde, up-to-date inventarisrapporten voor alle hardware, software en apparaten die tot het eigendom van de onderneming behoren.

Werknemers kunnen op hun beurt een beroep doen op een gebruiksvriendelijk selfserviceportaal om door hun werkgever goedgekeurde zakelijke apps te downloaden. Op deze manier kunnen zij op eenvoudige wijze gebruikmaken van een breed scala van oplossingen die hun productiviteit verhogen.