Redactie - 04 oktober 2012

Visie: Bent u klaar voor een storing?


Een zware storm kan voor flink wat problemen zorgen. Zo ook afgelopen juli in de Verenigde Staten, waar stroomuitval zorgde voor een flinke kink in de kabel van de cloud-diensten van Amazon. De impact die dit had op zakelijke en particuliere Amazon-klanten, is meer dan goed gedocumenteerd.

Amazon blinkt uit als het gaat om betrouwbaarheid, en als zo’n stroomuitval dit bedrijf kan overkomen, dan kan en zal dat ook met een andere serviceprovider gebeuren. Om bedrijfscontinuïteit te garanderen, moeten bedrijven proactieve verantwoordelijkheid nemen voor de gevolgen van storingen.

Het probleem is dat bedrijfsprocessen, applicaties en IT-infrastructurensterk met elkaar verweven zijn en dus afhankelijk zijn van elkaar. Als de infrastructuur ook maar op een klein detail na niet goed is geconfigureerd of niet beschikbaar is, dan stopt het bedrijfsproces. De branche heeft al grote stappen gemaakt om een fysieke infrastructuur los te koppelen van de applicaties die het ondersteunt.Amazon en VMwarezijn groot geworden door applicaties en gebruikers los te koppelen (of te isoleren) van een diversiteit van hardware en de foutgevoeligheid ervan.

Daarentegen is het scheiden van het bedrijfsproces van de applicaties en infrastructuur die het ondersteunt, nog maar net begonnen. Om een storing zoals die bij Amazon EC2 te omzeilen, heeft een bedrijf eigenlijk meer dan één provider nodig om te voorkomen dat het misgaat op één plek. Om hier als organisatie echter in te slagen, moet het mogelijk zijn om het proces teher-routeren en opnieuw op te starten in een eigen datacenter of in dat van een andere serviceprovider. En hier komt hoogwaardige procesautomatisering om de hoek kijken.

De recente storingen bij de Royal Bank of Scotland, BATS Global Markets en andere bedrijven tonen aan dat niet alleen het procesvan scheiden van de infrastructuur nog niet gelukt is, maar dat ook onderlinge afhankelijkheden en fouten het complexe IT-systemen lastig maken. In deze gevallen duurde het slechts minuten om het probleem op te lossen, maar dagen om het te vinden.

Procesautomatisering houdt de complexe onderlinge afhankelijkheid tussen applicaties, infrastructuur en bedrijfsprocessen in de gaten, en helpt bij het identificeren of zelfs voorzien van problemen. In het geval van een onontkoombare storing worden de bedrijfsprocessen geher-routeerdnaar een beschikbaardatacenter.

Tegenwoordig gebeurt procesautomatisering vaak door aankomende beheerders. Taken behelzen het instellen van servers, het regelen van back-up- ofopstartroutines en de algemene infrastructuurtaken waarvoor weinig beslisbevoegdheid nodig is en die weinig invloed hebben op een organisatie. Dit is nodig en belangrijk, maar niet genoeg om te kunnen instaan voor de gebruikerservaring, of de integriteit van het bedrijfsproces te garanderen nu IT-omgevingen steeds complexer worden en waar, statistisch gezien, altijd wel iets aan mankeert.

Organisaties moeten de automatisering van hun IT-proces upgraden tot het punt waarop ze volledige bedrijfsprocessen kunnen beheren, en niet alleen de servers of de IT-taken.

Als de bedrijven die op Amazon vertrouwen, dit toen voor elkaar hadden gehad, was de storing die ze helaas hebben ervaren, aanzienlijk korter geweest. Het orkestreren van bedrijfsprocessen en de data die hierbij hoort, is makkelijker gezegd dan gedaan. Toch kan het en wordt het door veel bedrijven gedaan, die zo hun service-levels garanderen.

Procesautomatisering op een hoger niveau die onontkoombare storingen lostrekt van de gebruikers- en zakelijke ervaring, ziet er als volgt uit: een niet-werkend systeem is terug te brengen naar de versie ervóór, die wel functioneerde; vooruitkijkend, is in te schatten welke procesfouten eraan komen die voor een ernstige storing zorgen, en er is de mogelijkheid om een bedrijfsproces uit te voeren in opnieuw ingestelde omgevingen.

Als organisaties serieuzer worden als het gaat om procesautomatiseringop een hoger niveau, zijn ze minder druk met klagen over storingen en kunnen ze zich richten op het scheiden van processen van bepaalde infrastructuren en applicatieomgevingen.

Klaar of niet, bedrijven doen alles wat mogelijk is om de concurrentie net een stapje voor te zijn door zich flexibel op te stellen en snel te kunnen reageren op een snel veranderde markt en op klanten. Consultants en IT-medewerkers werken tegenwoordig samen aan nieuwe mogelijkheden en klantgerichte opties om de concurrentie af te troeven. Dit betekent dat ze exponentieel meer softwareapplicaties ontwikkelen in een veel rapper tempo– en ook nog eens sneller op de markt brengen in een sterk gevisualiseerde infrastructuur. Maar snelheid vertaalt zich al gauw in een gebrek aan organisatie en een sterk versplinterde infrastructuur, terwijl een flexibele IT-aanpak leidt tot het meer verspreid draaien van applicaties. Dit alles zorgt voor complexe IT en een sterk groeiende onderlinge afhankelijkheid van applicaties en infrastructuur.

Deze onderlinge afhankelijkheden zijn potentiële breekpunten en onmogelijk alleen door mensenhanden op te lossen. Daarom maken IT-bedrijven nu noodgedwongen kennis met de nieuwe realiteit dat cloud, Big Data, DevOpsen ITaaSzichzelf opdringen om flexibel te kunnen zijn. Met al deze dynamische onderdelen moet er ergens een stabiele factor zijn, die als IT-ruggengraat kan fungeren. Het gaat steeds nadrukkelijker om het proces en de procescontrole. 

De tijd van procesontwerp om de tekortkomingen van de infrastructuur op te vangen, is voorbij. Organisaties moeten hun processen abstraheren, isoleren en beschermen van en tegen applicaties en infrastructuren die ze ondersteunen.De behoefte aan betere IT-procesautomatisering stijgt nu de impact van een online storing op diensten en het merk van een bedrijf toeneemt.

Randy Clark is CMO van UC4 Software