Redactie - 14 september 2012

Altra besteedt IT-beheer volledig uit aan Avensus


Altra is een grote instelling voor Jeugd & Opvoedhulp en Speciaal Onderwijs. De combinatie van hulpverlening en onderwijs binnen één instelling is uniek waardoor Altra een totaalpakket van hulp en onderwijs kan bieden. Door zowel thuis als op school hulp te bieden, is de hulp effectiever en de kans op een positief resultaat aanzienlijk groter.

Altra Onderwijs en Jeugdhulp is voor haar primaire bedrijfsvoering sterk afhankelijk van ICT. In haar zoektocht naar de perfecte partner had Altra drie eisen: kennis, ervaring en kwaliteit. Deze partner is gevonden in Avensus, dat Altra vanaf nu helpt met het uitvoeren van complexe ICT-projecten en computerproblemen. Altra kan zich nu volledig op verlening van jeugdhulp richten.

De samenwerking tussen Altra en Avensus is begonnen in 2010. Samen met Altra werd de centrale ICT omgeving gemoderniseerd en gecentraliseerd. Na analyse van Avensus werden de centrale systemen gevirtualiseerd in plaats van het eenvoudigweg plaatsen van fysieke servers. Dit leverde Altra directe voordelen op zoals kosten- en energiebesparing. Na deze implementatie is de samenwerking verder geïntensiveerd en kwam een medewerker van Avensus de ICT-afdeling van Altra permanent ondersteunen.

Altra koos ervoor haar ICT verder te moderniseren om daarmee uiteindelijk ook haar zorgverlening te optimaliseren. Deze herinrichting bracht de perfecte mogelijkheid tot het uitbesteden van het ICT beheer aan Avensus. Naar aanleiding van de samenwerking tussen beide ICT teams, het vertrouwen en de kennis werden vele gesprekken gevoerd en een eerste inventarisatie gemaakt.

Vanaf mei heeft de ICT-overdracht plaatsgevonden; de grootste verandering in dit proces is altijd de feitelijke overdracht van Servicedesk en Systeembeheer naar het team van Avensus in Almere. Er hebben zich geen onverwachte problemen voorgedaan tijdens het overnemen van de ICT. Door in gesprek te blijven, hebben beide teams oplossingsgericht het project uitgevoerd.

Avensus ondersteunt de eindgebruikers van de centrale werkplek omgeving vanuit één beheerteam en kan hierdoor de medewerkers van Altra direct een oplossing geven voor hun probleem. Manfred Pallencaoe, Avensus: “Naast een technische verandering wordt zeker ook de werkverandering opgenomen in het project. Het belangrijkste is dat een dergelijke transitie in een goede, onderlinge samenwerking plaatsvindt. Hierbij geldt voor ons duidelijk Afspraak is Afspraak, zowel intern als extern. Door een slimme aanpak van ICT ondersteunen we organisaties als Altra in efficiency, kostenbeheersing en kennisborging”

“Altra wil als organisatie up-to-date blijven en de ICT moet bijdragen aan het realiseren van ons organisatiedoel. Kwalitatief goede hulpverlening en onderwijs voor kinderen en gezinnen dat is waar wij ons op focussen. Door uitbesteding van onze ICT hebben we geen zorgen meer over onze systemen, blijven we bij op het gebied van IT-ontwikkelingen en hoeven we ons geen zorgen te maken over schaalbaarheid. Vanwege onze eerdere ervaringen met Avensus, was deze keuze snel gemaakt. Het scheelt een stuk te weten dat deze zorg bij de juiste specialisten is ondergebracht”