Redactie - 01 augustus 2012

CIO’s mijden social media: 67% blokkeert Facebook


Een onderzoek van Easynet en Ipanema Technologies toont aan dat Europese CIO's de voordelen van social media niet benutten. Hierdoor lopen bedrijven het risico dat zij van hun klanten vervreemden, inefficiënte marketingstrategieën ontwikkelen, medewerkers demotiveren en hun voorsprong op de concurrentie verliezen. 

Het onderzoek, 'Killer Apps 2012', toont aan dat: 
• 67% van de Europese CIO's en IT Directors Facebook blokkeert;
• 60% YouTube blokkeert;
• 49% Twitter blokkeert;
• 56% alle online video-content blokkeert. 

Lisa Myers, CEO van het in Search Engine Optimization & Social Media gespecialiseerde agentschap Verve Search: "Het is een risico voor bedrijven om sociale media af te sluiten. Ik ben verrast door de cijfers die laten zien hoeveel bedrijven dit daadwerkelijk doen. De Return On Investment van sociale media is eenvoudig: het bedrijf dat er gebruik van maakt zal over vijf jaar nog bestaan. De helft van de wereldbevolking is nog geen dertig jaar oud en heeft nooit een wereld zonder internet meegemaakt. Voor deze mensen zijn internet en sociale media een manier van leven. Bedrijven zouden de enorme kracht van sociale media moeten benutten om medewerkers te behouden en hun klantenrelaties te verbeteren, in plaats van social media af te sluiten." 

"De kloof tussen Generatie X en Generatie Y wordt steeds groter", zegt Justin Fielder, CTO van Easynet. "Het gaat niet alleen om het aantrekken en behouden van jong talent, maar ook over de beste manier om in dialoog te gaan met klanten en om klanten te behouden. Mensen jonger dan dertig jaar ademen sociale media. De sociale netwerken zijn van cruciaal belang als het gaat om communicatie, onderwijs en informatie. Ze hebben een enorme impact op zakelijk succes. Het is daarom essentieel dat bedrijfsleiders - meestal Generation X – dit inzicht verwerven omdat ze anders riskeren de toekomst van hun bedrijf in gevaar te brengen.” 

Thierry Grenot, Executive Vice President bij Ipanema Technologies, zegt: “De recente aankoop van het zakelijke sociale media platform Yammer door Microsoft laat het belang van sociale netwerken op de werkvloer zien, maar het lijkt erop dat de Europese CIO’s hierin een inhaalslag hebben te maken. Veel van de te verwachten uitdagingen die met het gebruik van sociale media door de medewerkers samenhangen, zoals de impact ervan op het bedrijfsnetwerk, zijn al opgelost. Het wordt dus tijd dat CIO's opnieuw kijken naar hun beleid op dit vlak." 

Justin Fielder onderschrijft dit:"Enkele van onze klanten maken zich zorgen over het vervagen van de grenzen van het netwerk als medewerkers hun eigen devices gebruiken om toegang te krijgen tot sociale media. Maar zij kunnen eenvoudige maatregelen nemen, zonder dat drastische ingrepen nodig zijn, zoals het volledig blokkeren van de toegang tot sociale media." 

Fielder en Grenot stellen voor dat CIO's een 'Application Performance Audit' uitvoeren op hun bedrijfsnetwerk, zodat IT-afdelingen een duidelijk beeld krijgen van het netwerkverkeer, de activiteiten op het netwerk en wat dit betekent voor de beschikbare bandbreedte.