Redactie - 29 juli 2012

Excuses Microsoft en Google voor uitval Windows Azure en Google Talk


Microsoft heeft zich verontschuldigd voor de 2,5 uur durende uitval van zijn Windows Azure cloud computing dienst in de regio West-Europa. De dataopslagdienst werd niet getroffen door de uitval. Tijdens de uitval werd op de Azure service dashboard bijgehouden hoe Microsoft het probleem oploste. Vrijdag 27 juli kwam er een verontschuldiging, waarbij werd gemeld dat de uitval werd veroorzaakt door een slecht geconfigureerd netwerkapparaat.

Mike Neil, general manager van Windows Azure, zegt dat de uitval landen in West-Europa trof zo schrijft hij op zijn Windows Azure blog. Microsoft heeft een aantal datacenters staan in Dublin (waar nog eens 130 miljoen dollar wordt geinvesteerd)  en Amsterdam. Komende week komt Microsoft met een rapport over de uitval.

Overigens ging bij Google het ook even mis toen 26 juli voor een paar uur de Google Talk chatdienst uit de lucht ging. Google meldde de uitval op zijn Talk Service dashboard en bood excuses aan.

In 2012 is het al een paar keer voorgekomen dat clouddiensten last hadden van storingen. Half juni ging Amazon Web Services voor zes uur uit de cloud. In februari ging Windows Azure voor negen uur uit de lucht vanwege een bug rond het schrikkeljaar. In 2011 ging Azure ook een paar keer uit de cloud.


Witold Kepinski