Redactie - 17 juli 2012

Zetacom levert NEC-telefonie aan Ziekenhuis Bernhoven


NEC gaat samen met business partner en system integrator Zetacom de communicatie infrastructuur voor Ziekenhuis Bernhoven te Uden leveren.

Ziekenhuis Bernhoven heeft besloten om voor de nieuwe locatie haar volledig geïntegreerde telecommunicatienetwerk op basis van NEC’s Integrated Communications 3000 concept in te richten. Het systeem zal de communicatie tussen medische staf, tussen patiënt en medische verzorging en tussen centrale receptie, poliklinieken en patiënten/huisartsen verzorgen.

Het nieuwe complex van ziekenhuis Bernhoven verrijst langs de rondweg van Uden en zal de missie van het ziekenhuis,‘samen eigentijds de allerbeste zorg bieden’, nóg tastbaarder maken. De nieuwbouw markeert de organisatorische samenvoeging van twee ziekenhuizen in één, terwijl het aantal locaties juist uitgebreid wordt van twee naar drie. Al met al het moment om een nieuw, modern communicatiesysteem te implementeren. Het complex wordt gerealiseerd in een bouwcombinatie bestaande uit Hurks Van Der Linden en Kuijpers, waarbij Kuijpers als technisch dienstverlener verantwoordelijk is voor het ontwerp en de realisatie van de technische installaties en eindverantwoordelijk is, in samenspraak met het ziekenhuis, voor de selectie en integratie van de nieuwe communicatie voorziening. Zetacom, specialist op het gebied van onder andere vaste en mobiele bedrijfstelefonie en zorgalarmering systemen, is gekozen als implementatiepartner en voor het onderhouden van de nieuwe vaste en mobiele telefonie omgeving op de drie locaties gedurende zeven jaar.

NEC’s Integrated Communications 3000 biedt deze functionaliteit en omvat de op open SIP standaards gebaseerde, UNIVERGE SIP@Net communicatie server in combinatie met NEC’s Unified Communications applicatie UNIVERGE Business ConneCT. Deze alles-in-één applicatie ondersteunt de communicatie en persoonlijke bereikbaarheid van het kantoorpersoneel (150 Business ConneCT Employee licenties), de diverse telefonistengroepen (6 Business ConneCT Operator posities), de poliklinieken, de afsprakenbureaus en het diagnostisch centrum van het ziekenhuis met callcenter functionaliteit (200 Business ConneCT Agent seats). Integratie met de mobiele handsets van ambulante medewerkers draagt zorg voor bereikbaarheid en hoogwaardige samenwerking dankzij o.a. presence management en audio/video/ IM conferencing (100 Business ConneCT UCC licenties). De SIP@Net IP communicatie server is opgebouwd in een gevirtualiseerde omgeving en redundant uitgevoerd. De draadloze mobility oplossing op basis van Wifi technologie biedt spraak- en data-integratie met de (verpleeg)oproepsystemen.

Door: Witold Kepinski