Redactie - 11 juli 2012

CEO MicroStrategy bekritiseert Microsoft Surface


Michael Saylor (foto), oprichter en CEO van business intelligence vendor MicroStrategy, vindt de introductie van Microsoft Surface tablet de meest slechte technologische productlancering van de afgelopen tien jaar. Hij adoreert de technologie van Apple iPad, zo bleek tijdens een persconferentie tijdens de MicroStrategy World 2012 conferentie in Amsterdam.

Volgens Saylor worden niet alle klanten en partners blij van Microsoft Surface, omdat het product überhaupt nog niet beschikbaar is en de prijs onbekend. "Het betreft een non-product.” Daarnaast gaat Microsoft opeens, na jaren samenwerking met pc-leveranciers HP en Dell een eigen tablet maken. Daarnaast is Intel niet bij Surface betrokken terwijl Microsoft altijd nauw samenwerkt met deze chipleverancier. “Intel en HP gaan kijken wat ze met het Android besturingssysteem kunnen doen, nu Microsoft met eigen tablet komt. Overigens zijn Android tablets niet stabiel. Op dit moment is de Apple iPad de meest stabiele tablet.”

Volgens Saylor geeft Apple het goede voorbeeld bij productlanceringen. “Als Apple een product zoals de iPad aangekondigd, dan is deze ook gelijk voor klanten beschikbaar. Klanten vinden dit prettiger omdat ze dan stoppen met het kopen van oudere versies. Als Apple meer productiecapaciteit had zou het nog succesvoller zijn met de iPad.”

Saylor vindt dat bedrijven zoals Microsoft moeten stoppen met het annonceringen van producten die nog niet beschikbaar zijn voor de markt. Daarnaast geeft een annoncering zoals Microsoft Surface ruimte aan concurrenten om in de tussentijd verbeteringen door te voeren.

Saylor bekritiseert de samenwerking tussen Microsoft en Nokia. Volgens hem was het een grote fout van Nokia om te stoppen met het besturingssysteem Symbian, terwijl er nog geen sterk alternatief was van Microsoft. "Nokia had eerder met Android in zee moeten gaan. De (mobiele) software van Microsoft werkt niet goed omdat deze nog niet breed genoeg in mobiele omgevingen wordt gebruikt.”

Saylor zei niet veel over zijn bedrijf tijdens de persconferentie. MicroStrategy is een onafhankelijke BI-leverancier en haalde in 2011 een omzet van 562,2 miljoen dollar.

Door: Witold Kepinski