Redactie - 10 juli 2012

Baan gebruikers Ferrari en Groeneveld migreren naar Infor10


Infor, leverancier van zakelijke software, migreert Baan IV en V gebruikers geleidelijk naar het nieuwe Infor10 ERP Enterprise (LN) platform. Het Amerikaanse softwarebedrijf kreeg Baan in handen kreeg toen het in 2006 SSA Global overnam. Infor biedt nog steeds ondersteuning op Baan-software, maar de leverancier benadrukt het nieuwe Infor10 meer functies biedt in combinatie met middleware, cloud computing, mobiele oplossingen en andere softwaremerken zoals CRM van Salesforce.com. Dit zegt Theo Koster (foto), Regional Vice President Infor Benelux. ‘Infor koestert zijn Baan-gebruikers.’

Baan ERP wordt wereldwijd nog steeds gebruikt omdat veel klanten deze software trouw blijven. Zo gebruikt Fokker Aerostructures Infor ERP Baan IV als volledig ERP-systeem. ‘Maar een aantal klanten migreert stapje voor stapje naar het nieuwe Infor10 ERP Enterprise (LN) platform’, aldus Koster. ‘De Italiaanse autofabrikant Ferrari gebruikt Baan-software maar stapt gefaseerd over naar de Infor10 Automotive Suite. Voor Ferrari is het cruciaal om alle bedrijfsprocessen te integreren, zoals planning en scheduling, asset management, assembly line management en supplier management.

De Infor10 Automotive suite, inclusief Infor’s middleware software ION (Intelligent Open Network), ondersteunt de genoemde processen en maakt deze integratie met een “smooth transition” mogelijk.’ Volgens Koster zorgt ION voor een goede koppeling en samenwerking met andere zakelijke software, zoals met SAP. ‘Zo is de nieuwste versie van Infor10 ION, dat bestaat uit middleware, samenwerkings- en communicatiemogelijkheden, geheel ERP-onafhankelijk.’

'Een aantal Nederlandse gebruikers van Baan migreert naar Infor10 voor een betere ondersteuning van hun bedrijfsprocessen', aldus Koster. Bijvoorbeeld Groeneveld Transport Efficiency, leverancier van automatische vetsmeersystemen voor met name de automotive en constructie-industrie, migreert de komende jaren van Baan IV naar Infor10 ERP Enterprise (LN) en Infor10 ION. Verder schaft Groeneveld Infor10 Barcode, Infor10 Automotive Information Exchange (AutoConnect) en Infor10 PLM Discrete (PLM8) aan. Groeneveld heeft een aantal redenen om van Baan IV naar Infor10 te migreren, aldus Ivo Kolman, Director Operations Groeneveld Group: ‘We gebruiken Baan IV ERP bijna 15 jaar en er is nu meer behoefte aan transparantie in de keten en centraal databeheer waarvoor we een nieuw ERP-platform nodig hebben. We hebben gekeken naar diverse ERP-leveranciers, zoals SAP, Microsoft Navision en Infor. Uiteindelijk hebben we voor Infor gekozen om twee hoofdredenen. Ten eerste is Infor10 sterk in stuklijstbeheer en zeer geschikt voor automotive toepassingen. Daarnaast kunnen Baan IV licenties worden omgezet naar Infor10. Dat scheelt aanzienlijk in kosten. Tenslotte is een bijkomend voordeel dat Infor en Salesforce.com (CRM) geïntegreerd kunnen worden via Infor10 ION.

'Door stapje voor stapje te migreren naar nieuwe een ERP-omgeving is de kans op een succesvolle implementatie die binnen budget wordt afgerond het grootst', zo vervolgt Theo Koster. Marktonderzoeksbureaus melden regelmatig dat sommige ERP-projecten niet goed worden afgerond. Gartner meldt dat 20 tot 35 procent van de ERP-projecten mislukt. Onderzoeksbureau Panorama Consulting schrijft in zijn 2011 ERP report dat 61 procent van de implementaties langer duurt dan oorspronkelijk was gepland. Koster: ‘Infor koestert Baan-gebruikers. Dat past in het beleid van Infor om een betrouwbare leverancier te zijn die zijn afspraken nakomt en levert wat de klant precies wil. Infor biedt klanten extra ondersteuning via het Xtreme Support Programma, dat 24 per uur dag beschikbaar is via de Xtreme Support Portal. Deze portal biedt gebruikers hulpmiddelen waaronder softwarepatches, service packs, updates, een kennisbank en communities.’

Cloud
Volgens Koster biedt het Infor10 platform ondersteuning om applicaties in de cloud te gebruiken. Zo biedt Infor met zijn Business Cloud softwareportfolio de mogelijkheid om applicaties in een private of publieke cloud te draaien. Dat kan in combinatie met andere cloudplatformen zoals Amazon Web Services (AWS) en Salesforce.com. Inmiddels zijn er een paar gebruikers die Infor10 Enterprise Asset Management (EAM) in de cloud gebruiken. Koster: ‘Infor biedt nu drie soorten licenties: on-premise, hosted license en een SaaS- abonnement. Klanten kunnen bijvoorbeeld hun CRM, Expense Management (XM) en workflows in een publieke cloud draaien. Zo kunnen Infor applicaties gekoppeld worden met Salesforce CRM via Inforce Everywhere, dat er voor zorgt dat ERP klantinformatie binnen Salesforce CRM wordt getoond. Hierdoor krijgen organisaties een beter inzicht in klantinformatie zoals facturen, zendingen, vorderingen en retourneringen. Er zijn tal van voordelen om applicaties in de cloud te zetten. Je betaalt bijvoorbeeld een bedrag per maand, het is veilig en je kan snel je capaciteit uitbreiden.’

Koster verwacht verder dat Infor-software vaker zal worden gebruikt via smartphones, tablets en notebooks. ‘Infor heeft zijn software geschikt gemaakt voor mobiel gebruik voor apparatuur die werken op Windows, Apple iOS en Android. Met Infor10 Mobile App kunnen bijvoorbeeld managers aanvragen voor het kopen van grondstoffen of producten en die door werknemers in het ERP-systeem zijn geplaatst, snel op hun iPad goedkeuren.’
 
Infor ziet in 2011 omzet en winst stijgen
Infor is na SAP en Oracle wereldwijd de derde grootste leverancier van zakelijke software. Infor wist de afgelopen jaren te groeien door overnames en door meer klanten met nieuwe producten en licenties te bedienen. In 2011 haalde Infor een omzet van 2,8 miljard dollar en een winst van 840 miljoen dollar. De focus van Infor ligt op een aantal verticale markten zoals vliegtuigbouw, maakindustrie, high-tech, food & beverages, ziekenhuizen, transport & logistiek en automotive. In Nederland bedient Infor klanten zoals Fokker Aerostructures en Heineken. Internationale klanten zijn onder andere Ferrari en Lockeed.

Door: Witold Kepinski