Redactie - 01 juli 2012

YouTube vervangt radio


Een radiotoestel? Dat is zó ouderwets. Jongeren luisteren eigenlijk alleen nog maar naar muziek via de computer, smartphone of mp3-speler en vooral op YouTube. In Duitsland gebruikt 93 procent van de 12- tot 19-jarigen die muziek via internet luisteren daarvoor het videoplatform.

'YouTube wordt daadwerkelijk beluisterd en niet bekeken', zei mediawetenschapper Bernd Schorb van de universiteit Leipzig. Jongeren bekijken de video's alleen om de danspassen of gitaarsolo's na te doen.
Hitlijsten

Schorb ondervroeg 3800 jongeren. Van hen gebruikt nog slechts 18 procent regelmatig een klassieke radio. Van degenen die graag muziek luisteren klikt 27 procent op de website van de radiozenders, 36 procent op gespecialiseerde webradio's. Velen wisselen met vrienden ook zelfgemaakte hitlijsten uit.

De onderzoeker constateert dat jongeren zich amper bewust zijn van zaken als auteursrechten of de gevaren van internet. Volgens hem moeten scholen meer les geven hierover.