Redactie - 22 juni 2012

Nieuw informatiesysteem voor waterbeheer


CenterOne, Seneca en QNH bundelen hun krachten in een nieuw samenwerkingsverband: WaterPro. WaterPro biedt Rijkswaterstaat, Het Waterschapshuis én de waterschappen een procesgericht informatiesysteem voor vergunningverlening en handhaving. Van web-intake tot publicatie, samengebracht in één geïntegreerde, bewezen oplossing.

De klanten van WaterPro staan voor een dubbele uitdaging: de dienstverlening klantgericht digitaliseren én processen stroomlijnen. Daarbij moeten ze voldoen aan de richtlijnen van het Waterbeleid voor de 21e eeuw en de Kaderrichtlijn Water. In de praktijk lopen veel organisaties tegen dezelfde of soortgelijke vraagstukken op. Door deze nieuwe samenwerking wordt WaterPro, een bestaande softwareoplossing van CenterOne voor vergunningverlening en handhaving, gekoppeld aan de ‘herbruikbare bouwstenen’ van Seneca en QNH. Zo is WaterPro meer dan een product.

“Samen met Seneca en QNH kunnen we onze klanten een one-stop-shop bieden voor al hun digitale vraagstukken. Naast kwaliteit leveren we op deze manier nog meer toegevoegde waarde”, aldus Peter van der Schuyt, directeur CenterOne.

WaterPro is voor – en in nauwe samenwerking mét – waterschappen ontwikkeld. Als product draait WaterPro al jaren tot grote tevredenheid van gebruikers én beheerders. WaterPro is gebaseerd op open standaarden: losse modules die eenvoudig te koppelen zijn. De software is web-based en platformonafhankelijk. Zo richt WaterPro zich op het ondersteunen van kennis en procedures bij de uitvoering van modern waterbeheer.

Jos van Duijnhoven, procesmanager informatievoorziening bij Waterschap De Dommel: “Waterschappen werken op het gebied van informatievoorziening steeds meer samen. Dat doen we onder andere door te standaardiseren, WaterPro helpt ons daarbij. Met deze nieuwe samenwerking kunnen we nu ook andere openstaande vraagstukken op het gebied van klantgericht werken en digitaliseren bij één partij neerleggen.”