Redactie - 20 juni 2012

Mediagebruikers multitasken meer


Nederlanders gebruiken tegenwoordig steeds vaker meerdere media op hetzelfde moment. Tijdens het tv-kijken checken ze bijvoorbeeld ook hun mobiele telefoon. Hierdoor is iedereen gemiddeld minder tijd kwijt met hetzelfde aantal uren mediagebruik. Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van marketingadviesbureau SPOT.

In totaal wordt per dag gemiddeld 7 uur mediatijd geconsumeerd in netto 5,5 uur. SPOT doet elke 2 jaar onderzoek naar de tijdsbesteding van Nederlanders. In 2010 werd ook al 19 procent van de mediatijd gesmokkeld door multitasken; nu is dat opgelopen tot 26 procent.

Van alle media wordt de tv het minst gebruikt in combinatie met andere media. Gemiddeld wordt elke dag 2,5 uur tv gekeken. Twee derde daarvan vindt plaats zonder nevenactiviteit.

Opmerkelijk is verder dat het gebruik van sociale media de afgelopen 2 jaar is verdubbeld, van gemiddeld 12 naar 24 minuten per dag. Internetten doen mensen dagelijks zo’n 99 minuten en naar de radio luisteren kost ongeveer 92 minuten. Lezen neemt in totaal 27 minuten in beslag, gamen 17 minuten, muziek luisteren 14 minuten en bellen 11 minuten.

Voor het onderzoek hielden in totaal 3.698 Nederlanders een maand lang in een elektronisch dagboekje bij welke media ze precies gebruikten. Bij respondenten zonder internetaansluiting zijn de data telefonisch verkregen.