Redactie - 22 mei 2012

'Apple blijft meest waardevolle merk'


De merknaam Apple is bijna 183 miljard dollar (143 miljard euro) waard, een vijfde meer dan vorig jaar. Daarmee blijft Apple het duurste merk ter wereld, zo blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van het Amerikaanse onderzoeksbureau Millward Brown, die dinsdag is gepubliceerd.

Achter de fabrikant van de iPhone en de iPad hebben de nummers twee en drie stuivertje gewisseld. Technologieconcern IBM is nu met een waarde van bijna 116 miljard dollar het op een na duurste merk, gevolgd door internetbedrijf Google met krap 108 miljard dollar. Vorig jaar was dat andersom.

Het enige (deels) Nederlandse bedrijf in de top 100 van Millward Brown is olieconcern Shell op plaats 39. De waarde van het merk wordt geschat op 17,8 miljard dollar. Dat is 17 procent meer dan vorig jaar, toen Shell nog op de 51e plaats stond.

Het merk dat het afgelopen jaar het sterkst in waarde steeg, is Facebook. De waarde klom met bijna driekwart tot 33,2 miljard dollar. Daarmee is Facebook gestegen van de 35e naar de 19e plaats op de ranglijst. De hoogste nieuwkomer in de top 100 is het Chinese oliebedrijf Sinopec op de 56e plaats.