Redactie - 22 mei 2012

'Problemen digitaal examen al voorzien'


De Cito heeft klachten over de software voor digitale examens niet altijd even adequaat behandeld. Daardoor werkten examenprogramma's niet optimaal. Dat meldde de vereniging van IT-Professionals NGN in reactie op klachten van systeembeheerders van middelbare scholen die zijn aangesloten bij de vereniging.

Volgens de NGN kwamen er problemen aan het licht in de maanden voor de examens, maar werden die niet altijd opgepakt door examenmaker Cito. Die zegt echter in een reactie dat ze met dergelijke opmerkingen altijd zorgvuldig is omgegaan. 'Bij technische problemen wordt altijd in samenwerking met de betrokken scholen gekeken naar mogelijke oplossingen', reageerde een woordvoerster. Volgens de Cito kunnen scholen met vragen of problemen zich altijd melden tijdens de voorbereidingen op de examens.

'We nemen de aandachtspunten mee in het verbeteren van de software. Het geconstateerde probleem is dat de software op een aantal scholen te gevoelig is voor storingen in het lokale netwerk', meent de woordvoerster.

Het programma ExamenTester schakelt zich uit bij twijfel over de veiligheid van dat netwerk. 'Het probleem in ExamenTester blijkt de 'afstelling' te zijn. De oplossing voor dit probleem is pas gevonden na de release van de gebruikte versie van ExamenTester, te laat om nog deze examenperiode mee te kunnen nemen.'