Redactie - 10 mei 2012

Tabletgebruikers bestellen minder online door slechte prestaties websites


Onderzoek van Compuware toont aan dat tabletgebruikers hoge eisen stellen aan websites. Een derde van de ondervraagden geeft aan niet online te willen bestellen bij websites die niet aan hun verwachtingen voldoen. Tabletgebruikers verwachten dat websites vlekkeloos werken en dat transacties probleemloos en snel kunnen worden uitgevoerd. Die hoge verwachtingen worden deels gevoed door goede ervaringen op krachtige computers met snelle verbindingen naar netwerken van grote internetbedrijven. Denk hierbij aan websites van bedrijven zoals Amazon en Google, die zich helemaal hebben toegelegd op het aanbieden van snelle platformonafhankelijke websites.
 
Uit het wereldwijde onderzoek, getiteld 'Engaging the Tablet User: What They Expect from Websites', blijkt dat vier van de tien tabletgebruikers problemen ondervonden met websites. Twee derde daarvan klaagde over trage laadtijden en bij meer dan vier van de tien crashte de website of werkten bepaalde functies niet naar behoren.
 
De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek zijn:

  • 46 procent van de tabletgebruikers die een slechte ervaring heeft met een website, gaat naar een concurrerende website. 
  • Als een website niet naar wens functioneert, is 35 procent van de tabletgebruikers niet van plan om de site nog een keer te bezoeken vanaf een ander platform zoals een computer. 
  • 33 procent van de tabletgebruikers acht het onwaarschijnlijk dat ze iets kopen van een bedrijf met een problematische website.
  • Bijna de helft van de tabletgebruikers is nog van plan om een slecht werkende website hooguit een of twee keer proberen te bezoeken. 
  • Bijna 70 procent van de tabletgebruikers verwacht dat een website binnen twee seconden laadt. 
  • De grootste ergernissen van tabletgebruikers zijn lange laadtijden (66 procent), crashes (44 procent), problemen met bepaalde functies van de websites (42 procent) en problemen met het format van de sites (40 procent).
 
"Zowel consumenten als bedrijven maken veelvuldig gebruik van de tablet om op internet te surfen, deel te nemen aan sociale media of gebruik te maken van zakelijke applicaties", zegt Geert Speltincx, managing director van Compuware in Nederland. "Uit de onderzoeksresultaten blijkt echter dat bedrijven niet voldoen aan de hoge verwachtingen van de tabletgebruikers. Omdat tabletgebruikers verantwoordelijk zijn voor de meeste internetaankopen, laten bedrijven dus aanzienlijk veel omzet liggen als hun website niet is afgestemd op mobiele apparaten zoals de iPad."