Redactie - 03 mei 2012

AKO combineert winkels en webshop


AKO heeft zijn webshop geïntegreerd met de kassa's van alle AKO-winkels. Door deze koppeling kunnen winkelklanten het hele online boekenassortiment bestellen, betalen en laten bezorgen in de winkel of bij de klant thuis. Wanneer een boek niet in de winkel voorradig is, kunnen klanten meteen via de kassamedewerker het boek bestellen. Doordat het kassasysteem in de winkel en website www.ako.nl aan elkaar gekoppeld zijn, kan de medewerker de bestelling via de kassa invoeren en afrekenen met de klant. De klant kan het boek in de winkel ophalen of laten thuisbezorgen, vaak al de volgende dag. Net als op AKO.nl is thuisbezorging vanaf 10 euro gratis.

De winkels van AKO focussen zich op toptitels en er zijn enkele honderden titels op voorraad. AKO.nl, winnaar van een Thuiswinkelaward, beschikt over meer dan 100.000 titels, waarvan er zo'n 80.000 binnen 24 uur leverbaar zijn. "In de winkel wil je liever geen 'nee' verkopen, maar je kunt nu eenmaal niet het enorme websiteassortiment aanbieden", aldus Dennis Mikkelsen, Manager Audax Digital en verantwoordelijk voor AKO.nl. "Doordat we in veel gevallen de volgende dag al thuis bij de klant het gewenste boek kunnen afleveren, zorgen we ervoor dat we klanten altijd kunnen helpen aan datgene waar hij naar op zoek is." De koppeling tussen kassa en webwinkel is gerealiseerd door Bovertis, leverancier van kassasoftware en retaildiensten, en internetbureau Netivity, verantwoordelijk voor de techniek van AKO.nl.

AKO B.V. is met ruim 100 leeswinkels en circa 800 medewerkers Nederlands grootste filiaalorganisatie voor de verkoop van tijdschriften, kranten en boeken. De AKO-winkels zijn gevestigd op toonaangevende A1-locaties in de belangrijkste winkelstraten van Nederland, op alle grotere NS-stations en op de luchthavens Schiphol, Rotterdam, Eindhoven en Maastricht-Aachen. AKO is onderdeel van het in Gilze gevestigde familiebedrijf Audax.