Redactie - 13 april 2012

Bol.com koopt Business Analytics van SAS


Bol.com, de grootste webwinkel van Nederland, zet software in van SAS, specialist op het gebied van business analytics, om zijn aanbiedingen en interactie met de klanten verder te verbeteren. Om de tevredenheid van klanten te verhogen, heeft het bedrijf een nieuwe marketingoplossing geïmplementeerd om via alle kanalen: e-mail, telefoon en app, relevant met klanten te communiceren. Relevant wil zeggen: met de juiste informatie, de juiste aanbieding, op het juiste moment en via het juiste kanaal.

Klanten die op het web hun aankopen doen, verwachten een steeds persoonlijkere benadering. Ze vinden het prettig als aanbiedingen en adviezen daadwerkelijk aansluiten op hun profiel, aankoop- en zoekgedrag, zodat zij altijd geattendeerd worden op zaken die voor hen ook echt relevant zijn. Hierdoor wordt het shoppen nog prettiger. Bol.com kan nu de klant beter bedienen en verrassen met aanbiedingen die hem of haar ook écht aanspreken.

Door de inzet van SAS Marketing Automation renderen marketingacties beter en zijn ze eenvoudiger uit te voeren, terwijl tegelijkertijd de tevredenheid van klanten toeneemt. Er is niet langer één universele bol.com voor iedereen, maar er zijn eerder 16 miljoen ‘bollen'. “Omdat het gaat om grote hoeveelheden informatie, in 2011 werden maar liefst 17,5 miljoen artikelen verkocht, is het van belang een solide oplossing te hebben die in staat is grote hoeveelheden gegevens in korte tijd te verwerken”, zegt Mieke De Ketelaere, Regional Lead Customer Intelligence bij SAS.

Medio 2011 ging bol.com op zoek naar een oplossing om zijn marketingcampagnes nog beter te managen en evalueren. Uit een shortlist werd gekozen voor SAS Marketing Automation en SAS Marketing Optimization. De keuze viel op SAS vanwege de analytische mogelijkheden om de juiste klant voor de juiste campagne te kunnen selecteren, de goede Marketing Automation oplossing en de lokale aanwezigheid en expertise. Het was voor bol.com belangrijk dat de toepassing snel geïmplementeerd werd en aansloot bij de Scrum werkwijze. De implementatie van de software startte in februari en de eerste marketingcampagnes zullen medio april de klanten inspireren.

Bol.com opende op 30 maart 1999 zijn winkeldeuren. Bijna dertien jaar later heeft de winkel ruim 3,4 miljoen actieve klanten in Nederland en België die in 2011 goed waren voor bijna 17,5 miljoen verkochte artikelen. Bol.com is daarmee marktleider op het gebied van online verkoop van boeken, entertainment, elektrische apparaten en speelgoed en tevens de grootste (web)winkel van Nederland en België. Bezoekers van het warenhuis hebben met een muisklik toegang tot meer dan 5,5 miljoen artikelen. De winkel behoort volgens marktonderzoek al jaren tot de meest populaire winkels van Nederlandstalige consumenten in de lage landen. Deze waardering blijkt niet alleen uit de constante toename in winkelbezoeken, maar ook uit de vele toegekende publieksprijzen waaronder talrijke Thuiswinkel Awards.

 

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024