Redactie - 02 april 2012

Danone verlaagt CO2-uitstoot 30 procent met ERP


Danone stelde zich in 2008 het ambitieuze doel om in 2012 zijn CO2-uitstoot wereldwijd met 30 procent terug te brengen. Het concern wilde deze besparing realiseren voor 35.000 producten. De CO2-reductie moest plaatsvinden in de gehele keten: vanaf het inkopen van grondstoffen, het productieproces op alle plants en fabrieken, de fabricage van verpakkingen, opslag en transport tot en met het wegwerpen van de verpakking door de consument. Om deze uitdaging te realiseren, hebben Danone en SAP hun expertise en know-how gebundeld en een oplossing gebouwd die de exacte impact van Danone op het milieu meet.

De door Danone en SAP gezamenlijk ontwikkelde oplossing is volledig geïntegreerd in Danone’s SAP infrastructuur: 80 procent van de gegevens over de levenscyclus van producten wordt automatisch verzameld. Zo verkrijgen operationele managers praktische informatie, waarmee zij strategische opties kunnen analyseren. Daarnaast kunnen zij direct actie ondernemen ten aanzien van het milieu als dat nodig blijkt te zijn. Denk hierbij aan veranderingen op het gebied van productontwikkeling, het selecteren van ingrediënten, alternatieve vormen van sourcing en transport of zelfs investeringen. De verzamelde data kunnen gecontroleerd en volledig getraceerd worden, en bieden één keer per maand actuele informatie.

“Deze oplossing heeft ervoor gezorgd dat onze CO2-uitstoot het probleem van álle Danone-medewerkers is geworden. We proberen hiermee ook iedereen achter het CO2-reductieplan te krijgen”, zegt Myriam Cohen-Welgryn, vice president van Danone Nature. “Doordat de analyse onderdeel van onze IT-infrastructuur is geworden, verkrijgen we waardevolle informatie voor onze besluitvoering. Het platform is in feite uitgegroeid tot een katalysator voor veranderingen binnen de gehele onderneming. Bovendien zijn we er in geslaagd om onze CO2-reductieplannen integraal onderdeel van ons bonussysteem voor bestuurders te maken.”

De nieuwe SAP oplossing is voor het eerst toegepast bij twee Danone-bedrijven in Spanje. Vervolgens is het succesvol getest door twee zuivelbedrijven in België en door Stonyfield Farms in de Verenigde Staten. Aan het eind van het jaar moet de nieuwe oplossing draaien in veertig business units van Danone, dat goed is voor 70 procent van de omzet en 35.000 producten. Danone wil de software uiteindelijk uitrollen in al zijn wereldwijde vestigingen, en in alle vier zijn divisies: verse zuivelproducten, babyvoeding, gebotteld water en medische voeding.

“Deze gecombineerde prestatie met Danone is een goed voorbeeld van hoe SAP bedrijven helpt om beter te draaien, ook vanuit milieustandpunt”, zegt Robbert Jacobs, Chief Sustainability Officer bij SAP Nederland. “We zijn trots op onze samenwerking met Danone, die - net als wijzelf - een sterke visie op duurzaamheid heeft.”

Danone en SAP zijn het erover eens dat het openbaar maken van de resultaten van dit project andere bedrijven zal helpen bij het beter managen van zowel hun financiële performance als hun prestaties op het gebied van milieu, en dat het transformatie op een duurzame manier ondersteunt. SAP gaat de oplossing daarom ook aanbieden aan andere organisaties.