Redactie - 20 maart 2012

Rolls-Royce selecteert Capgemini voor multi-vendor IT strategie


Rolls-Royce heeft een driejarig outsourcingcontract afgesloten met Capgemini UK plc, met de mogelijkheid om het contract uit te breiden naar vijf jaar. Het contract is afgesloten op een moment dat Rolls-Royce overschakelt van een “een-partner model” naar een strategie waarin ruimte is voor meerdere leveranciers. In zijn nieuwe rol van service-integrator, zorgt Capgemini er samen met Rolls-Royce voor dat de diverse leveranciers effectief samenwerken en de best mogelijke ondersteuning verlenen aan de internationale activiteiten van Rolls-Royce in 50 verschillende landen. Rolls-Royce is wereldwijd een toonaangevende aanbieder van aandrijfsystemen en aanverwante diensten voor toepassing op land, op zee en in de lucht. De onderneming heeft een sterke positie in de civiele en militaire luchtvaart-, in de scheepvaart en in de nucleaire- en energiesector.

Het contract wordt gezien als een belangrijke stap in de nieuwe IT-strategie van Rolls-Royce waarin een enkele leverancier wordt vervangen meerdere gespecialiseerde outsourcingleveranciers. Zij leveren steeds de best passende componenten voor de IT-omgeving van Rolls-Royce, waardoor kwaliteit, flexibiliteit en beschikbaarheid kunnen verbeteren. Capgemini zal er samen met Rolls-Royce op toezien dat de verschillende leveranciers en oplossingen goed op elkaar aansluiten en gecentraliseerd worden aangestuurd, zodat de meer dan 40.000 IT-gebruikers binnen Rolls-Royce wereldwijd kunnen profiteren van een kwalitatief hoogstaande dienstverlening.

Simon Ricketts, Chief Information Officer bij Rolls-Royce, zegt: 'Het is essentieel dat onze topproducten, diensten en mensen worden ondersteund door IT van topkwaliteit. Onze nieuwe strategie is ontworpen om dat te bereiken. Als service integrator staat Capgemini in het centrum van deze strategie. We kijken ernaar uit om in de komende jaren samen te werken.’

Hij voegde daaraan toe dat Capgemini was geselecteerd uit een aantal concurrerende aanbiedingen van andere grote IT-dienstverleners vanwege het bewezen vermogen om een omgeving te kunnen managen met meerdere leveranciers namens een multinational of een grote overheidsorganisatie. Daarnaast gaf Capgemini’s kennis en ervaring op het gebied van data- en systeembeveiliging de doorslag; in de praktijk opgedaan met bijvoorbeeld politie, luchtvaartbedrijven, defensie en belastingdiensten in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Frankrijk en diverse andere landen. Andere belangrijke factoren waren Capgemini’s stijl van samenwerken, de prestaties op individuele projecten bij Rolls-Royce en het Rightshore® leveringsmodel dat zich richt op het bieden van de juiste mix van kosten, kwaliteit en expertise aan klanten. Naast de rol van service-integrator, wordt Capgemini verantwoordelijk voor de support van een aantal belangrijke businessapplicaties bij Rolls-Royce, waaronder een groot aantal ERP- en supplychain softwaresystemen.

Christine Hodgson, directievoorzitter van Capgemini UK, zegt: 'Rolls-Royce heeft een duidelijke visie op een IT-ecosysteen gebaseerd een multi-sourcing model met topleveranciers. We zijn verheugd dat we hen kunnen helpen bij het realiseren van deze visie, waarbij we altijd en overal ter wereld uitmuntende services kunnen leveren aan de eindgebruikers.’

Het contract start na een transitieperiode die duurt tot eind 2012. De diensten van Capgemini worden geleverd door teams uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Polen en India. Het Rolls-Royce contract onderstreept Capgemini’s marktleiderschap en kunde in service-integratie en volgt op een aantal andere contracten in dit opkomende gebied. Naar verwachting wordt service-integratie een belangrijk outsourcing-thema in 2012 en verder.