Redactie - 19 maart 2012

KPN neemt anti-hackmaatregelen


KPN gaat een 
Chief Cybersecurity Officer aanstellen, die de taak krijgt om er voor te zorgen dat KPN’s systemen optimaal veilig zijn en blijven. Dit is één van de maatregelen die KPN neemt naar aanleiding het hack-incident in februari.

De nieuwe functionaris krijgt een Cybersecurity Unit ter ondersteuning. De nieuwe unit moet er op toezien dat de kwaliteit, veiligheid en effectiviteit van KPN’s IT-organisatie worden vergroot.

Daarnaast wordt er een Cybersecurity Operating Center opgezet. Analoog aan de manier waarop het telecomnetwerk van KPN 24 uur per dag wordt bewaakt vanuit een speciaal controlecentrum, zullen ook de verkeersstromen rond de internet-netwerken en IT-systemen worden bewaakt. Daarmee moeten hack-incidenten zoveel mogelijk worden voorkomen.

Schadeclaims
Het schademeldpunt voor klanten die nadeel hebben ondervonden van het tijdelijk afsluiten van hun mailaccount  is vorige week gesloten. In totaal hebben 1260 klanten gebruik gemaakt van het meldpunt. Er zijn 995 claims ingediend, waarvan er 750 zijn toegewezen, 203 zijn afgewezen en 42 nog in behandeling zijn. In totaal zal KPN circa 100.000 euro uitkeren.
 
(bron: KPN)