Redactie - 31 januari 2012

Optimalisering van afvalinzameling en -verwerking met ICT


Van Werven Groep in Oldebroek heeft de Metacom-module voor afvalverwerking en containertransport geïmplementeerd. Dankzij de integratie van de module met het ERP-systeem Metacom kunnen de werkprocessen, administratie en facturatie van de activiteiten op het gebeid van afvalinzameling, afvalverwerking en recycling veel efficiënter uitgevoerd en aangestuurd worden. Binnenkort start Van Werven ook met de automatisering van werkprocessen voor factuurverwerking en orderintake met behulp van de BPM-oplossing Savvion van VanMeijel.

Van Werven Groep houdt zich bezig met grond-, weg- en waterbouw, bosbouw, afvalinzameling en -verwerking, transport, de productie van biomassa en kunststofrecycling. De groep bestaat uit elf onderdelen en biedt werk aan zo’n 270 mensen. In 2002 werd Metacom, het ERP-systeem van VanMeijel in gebruik genomen vooral omdat er behoefte was aan een tool voor de planning, de calculatie en de financiële afhandeling van de grondverzetactiviteiten. Voor de afvalactiviteiten, die in die periode sterk groeiden, was enkele jaren daarvoor al een branchespecifiek softwarepakket van Kennemerland geïmplementeerd.

Hoewel Van Werven zeer tevreden was over de beide oplossingen, was er geen sprake van een echte integratie. Voor de administratie en facturatie van de afvalactiviteiten werden bestanden in het ERP-systeem Metacom ingelezen. Daardoor bleven veel mogelijkheden voor efficiencyverbetering onbenut. Ook de consolidatie van alle bedrijfsonderdelen in de boekhouding en het genereren van realtime managementrapportages waren niet mogelijk.

Van Werven onderzocht diverse alternatieven, maar integratie van de beide bestaande systemen bleek de meest voor de hand liggende oplossing. Ook al omdat daardoor de aanschaf en implementatie van nieuwe software overbodig zou worden. De belangrijkste uitdaging voor Van Werven was de stroomlijning van werkprocessen door optimalisering van de informatie-uitwisseling tussen de beide systemen. Toen Kennemerland in 2008 niet geheel toevallig door VanMeijel werd overgenomen, kwam de integratie binnen handbereik.

De software voor afvalverwerking, die inmiddels was omgedoopt tot Metacom Afvalverwerking en Container Transport kan nu ook voor de afvaltak gebruik maken van de stamgegevens en databases in Metacom. “De eerste winst werd gerealiseerd in de facturatie voor de afvaltak”, zegt Wilfred van Werven, directeur van Container- en Transportbedrijf Van Werven B.V. “De afvaltak is goed voor de helft van de omzet, maar genereert 70 procent van de facturen. Die zijn bovendien heel anders opgebouwd dan de facturen van de infratak. Voor de facturatie werd eveneens een koppeling gerealiseerd tussen de weegbruggen bij de afvalinzamelingsstations en het ERP-systeem.

“De integratie van de module Afvalverwerking en Containertransport met het ERP-systeem is prima gelukt”, zegt Van Werven. “Dat blijkt wel uit het feit dat een paar collegabedrijven hier naar het systeem gekeken hebben en het wellicht ook gaan implementeren. De volgende stap is dat we nog verder de diepte van onze werkprocessen in moeten. Hoog op het verlanglijstje voor de nabije toekomst staat bijvoorbeeld de ontwikkeling van een online dienstencatalogus, waaruit klanten direct kunnen bestellen. Het gaat dan voornamelijk om standaarddiensten zoals het wisselen van afvalcontainers. Als de portal met de backoffice geïntegreerd is, kunnen orders direct in de planning opgenomen worden en administratief afgehandeld. Het bestellen van een nieuwe container gaat nu telefonisch met als gevolg een behoorlijke belasting van de planners en een werkproces met vele handelingen. Een andere efficiencyslag hoopt Van Werven te maken met ICT-tools voor machinisten en chauffeurs. Door hen de beschikking te geven over een PDA of een andere handheld kunnen ze onderweg informatie over nieuwe opdrachten ontvangen en na afronding van een klus op locatie informatie over uren, materieel en materiaalgebruik invoeren, die voor de facturatie gebruikt wordt. Ook de klant kan de informatie dan online inzien, verifiëren en goedkeuren.”

Metacom Afvalverwerking en Containertransport ondersteunt activiteiten in de afvalverwerking zoals het wegen, registreren, melden en de logistieke afhandeling van afvalstromen. Met de software kunnen ook transporten van afvalstromen en de locatie van containers bijgehouden worden. Een belangrijk voordeel van de software is de ondersteuning van wettelijke procedures en richtlijnen als CE-markeringen, KOMO-keur, conformiteitsverklaringen en de vernieuwde BRL2506 voor het gebruik van recyclingsgranulaat voor betonwerk, wegenbouw of grondwerken. Een AMvB-module zorgt voor de maandelijkse meldingen van afvalstromen, afvalinzameling, afvalverwerking en leveringen van bijvoorbeeld gerecycled materiaal bij het Landelijk Meldpunt Afvalstoffen en bij het ministerie van LNV, waar sinds 2008 meldingen voor compost en zuiveringsslib moeten worden gedaan.