Redactie - 30 januari 2012

Internetconsult voorkomt verwijzingen naar ziekenhuis


Door digitale consulten via internet tussen Nederlandse huisartsen en dermatologen hoeft driekwart van de patiënten met huidklachten (bijvoorbeeld eczeem, infecties of goedaardige tumoren) niet doorverwezen te worden naar een specialist in het ziekenhuis. Met deze TeleDermatologie kan daardoor fors bespaard worden op de stijgende kosten in de zorg. Bovendien worden ernstige huidziekten eerder ontdekt en kunnen spoedgevallen juist sneller worden doorverwezen.

Dat blijkt uit het onderzoek van promovendus Job van der Heijden aan het AMC in Amsterdam, dat op 28 januari wordt gepubliceerd in Het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG), het meest vooraanstaande medisch tijdschrift voor huisartsen en medisch specialisten. Eerder werden de resultaten al gepubliceerd in het British Journal of Dermatology (BJD).

Van der Heijden onderzocht samen met anderen de effecten van 37.000 teleconsulten die ruim 1800 huisartsen tussen 2007 en 2010 verrichtten met 166 dermatologen in ziekenhuizen. Dat contact loopt via de beveiligde website van KSYOS TeleMedisch Centrum. Via internet stellen de huisartsen vragen, melden bijzonderheden over de patiënt en sturen digitale foto's mee. De dermatologen reageren gemiddeld binnen 4,6 uur. Daardoor hoefde uiteindelijk 74 procent van de patiënten die de huisarts wilde doorverwijzen naar een specialist, niet naar het ziekenhuis.

In de groep die de huisarts aanvankelijk niet wilde verwijzen, maar voor wie hij toch voor advies een teleconsult vroeg, werd 16 procent van de patiënten na zo'n second opinion alsnog doorverwezen voor een afspraak in het ziekenhuis. Die mensen hadden anders langer moeten wachten of hun kwaal was pas later ontdekt.

Tussen 2007 en 2010 verdrievoudigde het gebruik van TeleDermatologie en vond een weliswaar stille, maar revolutionaire ontwikkeling in de zorg plaats. Inmiddels maken meer dan 5.000 huisartsen en 300 dermatologen er gebruik van. Een bezoek aan de specialist is gemiddeld drie keer duurder dan een consult via TeleDermatologie. Tegenover de kosten die bespaard worden omdat driekwart van de patiënten niet naar het ziekenhuis hoeft, staan de kosten van het teleconsult zelf en de meerkosten voor patiënten die vroeger niet en na het consult wel naar een specialist worden doorverwezen. TeleDermatologie leidt zo tot kwaliteitsverbetering én kostenbesparing, volgens het onderzoek minimaal 18 procent. De verwachte besparing aan maatschappelijke en economische kosten zijn hierbij niet betrokken.

Volgens onderzoeker Van der Heijden en zijn copromotor dr. Leonard Witkamp leidt teleconsultatie tot snellere zorg, dichter bij de patiënt, tegen lagere kosten. Volgens Van der Heijden zou het in Nederland, maar ook in omringende landen breder toegepast moeten worden. "Minister Schippers van Volksgezondheid meldde onlangs dat zij betere zorg tegen lagere kosten wil. Dat kan met dit soort toepassingen en de inzet van instellingen als KSYOS gerealiseerd worden. In Den Haag wordt het steeds duidelijker dat dit de toepassingen zijn die de zorg beter betaalbaar en beter bereikbaar maken en de kwaliteit verhogen," aldus Van der Heijden.

KSYOS past teleconsultatie inmiddels ook op andere vakgebieden met succes toe. Onder andere in cardiologie, longheelkunde en oogheelkunde. Recente nieuwe diensten zijn onder meer TeleDermatoscopie, TeleEchografie, TeleKNO, TeleNefrologie en TelePlastische Chirurgie.