Redactie - 20 januari 2012

Omzet Shurgard stijgt vijf miljoen dankzij IT


Shurgard, aanbieder van storage-oplossingen voor particulieren en bedrijven, genereerd haar inkomsten door middel van aanvragen via telefoon. Gemiddeld bleven 40% van de telefonische oproepen via opslagcentra onbeantwoord, samen goed voor een bedrag tot 20 miljoen euro. Colt’s geïntegreerde IP telefonie oplossing verminderde het aantal gemiste telefoonoproepen tot minder dan 10 procent, waardoor de omzet met 5 miljoen euro steeg.

Shurgard bedient vanuit een 200-tal opslagplaatsen in zeven verschillende Europese landen meer dan 90.000 klanten. Het bedrijf ontvangt aanvragen via telefoon, internet of rechtstreeks via bediening in de opslagcentra, waarbij  1 op 3 aanvragen effectief resulteert in een contract. Elk contract is gemiddeld zo’n 1.500 euro waard, waardoor elke gemiste oproep dus een belangrijke waarde vertegenwoordigt. Een reden voor Shurgard om het hoge aantal gemiste oproepen terug te dringen en de omzet te verhogen.

Om dit doel te bereiken, vroeg het bedrijf aan verschillende leveranciers een voorstel uit te werken. Colt viel meteen op, omwille van zijn geavanceerde aanbod in telecommunicatiediensten, zijn proactiviteit en flexibiliteit. Colt stelde een geïntegreerde IP telefonie oplossing voor, die een volledig toezicht en controle mogelijk maakt van ingaande en uitgaande gesprekken, en een onderscheid toelaat tussen gemiste en beantwoorde oproepen. Het systeem geeft Shurgard een volledig overzicht over de manier waarop omzet wordt gemaakt via het telefoonkanaal en laat de prestatie van elk opslagcenter zien. Colt stelde bovendien voor om de niet-beantwoorde oproepen om te leiden naar een gecentraliseerd call center om zo de response rate te maximaliseren en klanten efficiënter en sneller te bedienen.

De resultaten logen er niet om, Shurgard zag de omzet en pick up rate fors tijgen: "Dankzij de oplossing van Colt zijn we erin geslaagd een response rate van meer dan 90% te bereiken, oftewel een stijging van 50%. Voortaan kunnen we op een eenvoudige en efficiënte manier rapporten opvragen, die als betrouwbare basis dienen om onze dienstverlening en inkomstenstroom te optimaliseren. Om eerlijk te zijn, ik had nooit gedacht dat een geïntegreerd IT-systeem een dergelijke essentiële rol kan spelen in het verbeteren van de performantie van een onderneming”, aldus David Coupez, CIO van Shurgard Europe.

Shurgard wilde tevens de veiligheid van zijn gegevens verzekeren en al zijn Europese centra met elkaar verbinden. Daarom stelde Colt twee datacenters ter beschikking in verschillende landen, waarmee alle opslagcentra continue in verbinding staan, om op die manier alle vitale informatie veilig te stellen in geval van nood. “Het Europese netwerk van Colt laat ons toe om met één centraal aanspreekpunt te werken voor al onze bureaus. Colt’s Europese aanwezigheid maakt hen een ideale partner voor onze activiteiten. Voortaan zijn we in staat om op een efficiënte manier al onze opslagcentra centraal te beheren en tegelijk schaalvoordelen mogelijk te maken", aldus nog David Coupez. Kijk op www.colt.net voor meer informatie.