Redactie - 13 januari 2012

'Betalen via de TV breekt door in 2012'


PayPal, specialist in internetbetalingen, heeft de vier belangrijkste ontwikkelingen in de betaalindustrie voor 2012 bekend gemaakt. PayPal verwacht dat het aantal mobiele betalingen sterk blijft stijgen, offline en online winkelen steeds meer samenkomen en dat het aantal apparaten, waarmee je kunt betalen, sterk groeit. Daaruit vloeit voort dat PayPal in 2012 de doorbraak verwacht van T-commerce, oftewel aankopen doen via je televisie.

Sterke groei mobiele betalingen

Naar verwachting zal het aantal mensen met een smartphone in de komende jaren stijgen tot meer dan twee miljard. Samen met de snelle opkomst van tablets verwacht PayPal een verdere opmars van mobiel betalen. Dit is een trend die vorig jaar al werd ingezet, toen PayPal al 4 miljard dollar aan mobiele betalingen verwerkte. De voornaamste verandering zit echter niet in het groeiend aantal gebruikers, maar in het mobiele aankoopgedrag van consumenten. De ontwikkeling van mobiele apps zorgt ervoor dat aankopen doen via de smartphone veel verder gaat dan uitsluitend bestellen en afrekenen. Naast gemak bieden deze apps in de toekomst ook extra functionaliteit zoals gepersonaliseerde aanbiedingen of geen rij voor de kassa. Doordat PayPal betalingen in apps en op mobiele websites mogelijk maakt, helpt PayPal dit soort gedragsveranderingen te versnellen.

Samenkomen offline en online winkelen
In 2012 verwacht PayPal ook meer nieuwe mogelijkheden om met virtueel geld te betalen voor echte goederen. Daarbij valt te denken aan het betalen voor groente in de supermarkt met Facebook-credits of het gebruiken van extra frequent flyer miles voor een kop koffie bij Starbucks. Vooral voor jongeren is dit samenvloeien van offline en online interessant. Daarnaast voorziet PayPal ook een groei in social commerce, waarmee je met virtuele betaalmiddelen, zoals Facebook-credits, onderling kunt betalen.

Meer apparaten waarmee je kunt betalen
Nu betalingen zich steeds meer richting de cloud bewegen en steeds meer apparaten op internet zijn aangesloten, is het in principe mogelijk met elk op het internet aangesloten apparaat te betalen. Een voorbeeld hiervan is een Samsung-koelkast met Wi-Fi, zodat je direct nieuwe melk kunt bestellen als deze op is.

T-commerce
Een ontwikkeling die hieruit voortvloeit is T-commerce, het kopen van producten of diensten via je televisie. De visie van PayPal is dat de puzzelstukjes wat betreft T-commerce steeds meer op hun plek vallen in 2012. PayPal verwacht dat we straks net zo makkelijk dat jurkje van de actrice uit de film kopen, als dat we naar een ander kanaal zappen.

Eelco van Wijk, algemeen directeur bij PayPal Benelux: "Wij voorzien in 2012 veel veranderingen voor de online en offline retailmarkt, gedreven door innovaties in de betaalindustrie. Waar innovatie zich vorig jaar nog vooral in het buitenland afspeelde, zullen deze ontwikkelingen komend jaar ook in Nederland steeds meer vorm krijgen. Zo zullen we dit jaar voor het eerst demonstreren hoe je na sluitingstijd met je smartphone vanaf de straat een product kunt kopen dat in de etalage ligt."