Redactie - 22 december 2011

Manager wil mobiel inzicht in omzet, kosten en klanttevredenheid


Nederlandse managers hebben op hun smartphone of tablet de meeste behoefte aan informatie over kosten, omzet en klanttevredenheid. 51 procent van de respondenten wil mobiel inzicht in kosten en 42 procent gebruikt zijn mobiele apparaat voor inzicht in omzet en klanttevredenheid. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Kadenza, specialist op het gebied van Enterprise Intelligence. Onderzoeksbureau SSI vroeg voor het onderzoek ruim 300 Nederlandse managers naar het gebruik van de smartphone en tablet in zowel persoonlijke als zakelijke context.   

Informatie over medewerkerstevredenheid vindt de manager het minst interessant om via een mobiel apparaat te ontvangen. Slechts een op de vijf managers zegt hieraan behoefte te hebben. Ook aan onderwerpen als de marge (21 procent) en de klantprestaties (25 procent) is minder behoefte. Managers ontvangen de informatie op hun smartphone en tablet het liefst in de vorm van een grafiek (36 procent) of tabel (33 procent) met doorklikmogelijkheden voor meer detail. Minst in trek zijn dashboards en pushberichten (21 procent en 22 procent) als informatievorm.  

Erik Leene, directeur van Kadenza: “Om van Mobile BI een succes te maken is het simpelweg aanbieden van bedrijfsgegevens niet voldoende. Maak managers echt nieuwsgierig door nieuwe informatie real-time aan te bieden. Tablets en smartphones moeten de manager het complete verhaal laten zien, in de juiste context en vanuit het juiste perspectief. Aangevuld met goede security, kan het mobiel aanbieden van bedrijfsinformatie op deze manier daadwerkelijk bijdragen aan het succes van de organisatie als geheel.”