Redactie - 17 december 2011

Reportage seminar: 'Verdien geld met data´


Deze week organiseerde Perceptive Software in de sfeervolle Industrieele Groote Club in Amsterdam het eerste van een reeks seminars. Deze editie had als titel ‘Meer communicatie, meer content; Big Data; het dilemma ontrafeld’. Dit onderwerp stond op de agenda door de grote veranderingen die plaatsvinden in communicatie en de omgang met data. Communicatie verloopt steeds vaker digitaal, is steeds gefragmenteerder en steeds interactiever. Dit komt onder meer door een toename aan elektronische communicatie via SmartPhones en Social Media als Facebook, Yammer en Twitter.

Klantcommunicatie

Dit heeft weer invloed op de communicatie met klanten. Een gerichte klantcommunicatie heeft duidelijk zijn meerwaarde, maar het beheren van al deze verschillende berichten en data-elementen wordt steeds complexer. Al die data bestaat bovendien voor ruim tachtig procent uit ongestructureerde content, zoals email, foto´s, filmpjes, tweets en geluidsfragmenten. Hier kunnen organisaties hun voordeel mee doen. Door content te structureren en toegankelijk te maken voor de gehele organisatie, kan deze informatie worden ingezet voor nog betere klantgerichte communicatie en excellente klantenservice. Wanneer gestructureerde content wordt benut in de context van de bedrijfsactiviteit, levert dit daarnaast een kostenbesparing op.

Na een lezing over Social Media door trendwatcher Lieke Lamb volgde een exposé van Hans Kaashoek van Strategy Partners over Content in Context. Hij ging in op de sequentie 'big data, big content, big bucks'. Hoe verdien je geld met data? Dat is volgens hem vooral een zaak van bedrijfsprocessen en mensen, meer nog dan alleen technologie. Een effectief project rond ongestructureerde data kan volgens hem direct een return on investment opleveren. Kaashoek claimt dat een rendement van 27 procent goed haalbaar moet zijn bij het implementeren van relevante oplossingen.

Van push naar pull

De sleutel ligt in het effectief bij elkaar brengen van twee werelden met een geheel eigen dynamiek. De traditionele wereld van ERP aan de ene kant heeft een lifecycle van ongeveer twee decennia. Aan de andere kant is daar de wereld van de online informatie bijgekomen, waar een levensduur van een maand al lang is. Onder meer door social media en het fenomeen Bring Your Own Device worden corporate structuren doorbroken. De winst zit in het ontsluiten en beschikbaar stellen van relevante gegevens voor de buitenwereld, in het communiceren op basis van gestructureerde informatie uit bedrijven.

Content heeft hierin meerwaarde, omdat dit de bron is van alle communicatie. De content die wordt gebruikt is daarbij divers, want bestaat uit zowel tekst, foto’s als video. Ook de aard van de communicatie verandert, van push naar pull. Communicatie met klanten wordt zo customer engagement management. Meer dan ooit staat de klant centraal, in meer dan een opzicht. Want ook de klant zelf is onderdeel van die ongestructureerde data. De winst zit in gerichter communiceren en het verbinden van alle onderdelen.