Redactie - 16 december 2011

Groei tablet-markt toch stevig


De markt voor tablets is wereldwijd gegroeid met 23,9 procent ten opzichte van het tweede kwartaal, tot een aantal van 18,1 miljoen stuks. Vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2010 is dat aantal zelfs een groei van 264,5 procent, aldus IDC. De analisten tekenen daarbij wel aan dat deze groei, ondanks de dubbele cijfers, 5,8 procent lager is dan de oorspronkelijke raming van 19,2 miljoen verkochte tablets. Deze lichte vertraging in de groei zal echter ruimschoots worden goedgemaakt door een verwachte sterke vraag in het vierde kwartaal.

Apple blijft onverminderd de drijvende kracht achter de stevig groeiende tablet-markt, met een verkoop van 11,1 miljoen apparaten in het derde kwartaal, een stijging ten opzichte van de 9,3 miljoen verkochte tablets in het tweede kwartaal. Hiermee heeft Apple een riant marktaandeel van 61,5 procent wereldwijd. Overigens is dit een lichte daling ten opzichte van de 63,3 procent in het tweede kwartaal. Hiervoor is onder meer HP verantwoordelijk, dat in het derde kwartaal met zijn TouchPad op de markt op kwam, en daar met een verkoop van 903.000 stuks een marktaandeel van vijf procent mee haalde. Hiermee komt HP in één klap dicht bij de nummer 2, Samsung, dat een marktaandeel heeft van 5,6 procent.