Redactie - 25 oktober 2011

Omzet en winst KPN dalen


De omzet en de overige opbrengsten van KPN daalden in het derde kwartaal van 2011 met 3,4% tot 3,26 miljard euro. Zowel bij de Nederlandse telecomactiviteiten als bij Corporate Market (voorheen Getronics) was er sprake van een omzetdaling. Bij Mobile International is de omzet gelijk gebleven. De omzetdaling van KPN als geheel is met name het gevolg van verplichte tariefsverlagingen, concurrentie en het veranderend klantgedrag in de Nederlandse mobiele markt en de moeilijke marktomstandigheden voor Corporate Market (Getronics).

De som van deze ontwikkelingen heeft de winstgevendheid van KPN negatief beïnvloed. De EBITDA, exclusief herstructureringskosten, is met 5,5% gedaald naar 1,33 miljard euro. De nettowinst van KPN bedraagt 368 miljoen euro tegen 406 miljoen euro in het derde kwartaal van 2010.

Zoals aangekondigd bij de presentatie van de halfjaarcijfers in juli is het herstructureringsprogramma bij Corporate Market (Getronics) versneld. De kosten die hiermee gemoeid zijn bedragen tot op heden 90 miljoen euro, waarvan 78 miljoen euro is geboekt in het derde kwartaal van 2011. Deze kosten hebben betrekking op circa 1.350 arbeidsplaatsen, waarvan circa 450 door middel van off-shoring en circa 900 gerelateerd aan efficiency. De ambitie voor personeelsreductie binnen het gehele concern is 4.000 à 5.000 fte’s in 2015.

Consumenten mobiel: overgangsfase, nieuwe mobiele abonnementen net geïntroduceerd
De omzet uit mobiele diensten is verder gedaald met 11% ten opzichte van het derde kwartaal van 2010. Dit is onder andere een gevolg van concurrentie en het veranderend klantgedrag, waarbij klanten steeds vaker gebruikmaken van social media en apps (=dataverkeer) en minder van traditionele voice- en sms-diensten. Deze trend zette zich ook in het derde kwartaal voort. KPN heeft in september nieuwe abonnementsvormen geïntroduceerd die hier op inspelen. In de nieuwe abonnementen zijn de tarieven meer dan voorheen toegespitst op het gebruik van data. Het marktaandeel van KPN in de gehele Nederlandse mobiele markt daalde in het kwartaal.

Zakelijk segment: marktaandeel gehandhaafd, moeilijke markt voor Corporate Market
In de zakelijke markt is, in lijn met voorgaande kwartalen, sprake van een verminderde vraag naar traditionele diensten. Door goed op de kosten te letten steeg de winstgevendheid. In het vierde kwartaal zullen ook voor de zakelijke markt nieuwe mobiele abonnementen worden geïntroduceerd die zijn toegespitst op het gebruik van mobiele data.

Bij het voormalige Getronics is sprake van een daling van omzet als gevolg van terughoudendheid bij klanten, vooral in de overheidssector. KPN schat in dat het marktaandeel behouden is gebleven. De naamswijziging naar Corporate Market heeft inmiddels plaatsgevonden en het herstructureringsproces wordt versneld uitgevoerd, om de kostenbasis aan te passen aan de lagere omzet.

Vooruitzichten
KPN bevestigt de verwachtingen voor 2011. KPN verwacht in 2011 EBITDA van meer dan EUR 5,3 miljard (exclusief herstructureringskosten), groei van de vrije kasstroom ten opzichte van 2010 en een dividend van minimaal 0,85 euro per aandeel. KPN verwacht in 2011 maximaal 2 miljard euro te investeren.