Redactie - 18 oktober 2011

Omzet data-diensten overstijgt sms-diensten


Volgens de tweede kwartaal- en halfjaarcijfers in de Structurele Marktmonitor 2011 van OPTA is de omzet in data-diensten ondertusen groter dan die in sms-diensten. In de eerste helft van 2011 stijgt voor het eerst de omzet uit data-diensten, bijvoorbeeld internet via de mobiele telefoon, uit boven de omzet uit sms-diensten (resp. 400 miljoen euro en 378 miljoen euro). Ook is dit het eerste halfjaar waarin het aantal verstuurde sms-jes daalt ten opzichte van het halfjaar ervoor (-2,5%). Dat de omzet van sms-diensten nog licht toeneemt, zou (in combinatie met het stijgende aantal mobiele aansluitingen) verklaard kunnen worden doordat consumenten via hun abonnement meer sms’jes in hebben gekocht dan dat ze hebben gebruikt.

In het eerste halfjaar belt meer dan 55% van de consumenten digitaal (Voice-over-Broadband), 45% maakt nog gebruik van de analoge dienst. Dat vertaalt zich in een licht dalend marktaandeel van KPN op de markt voor laagcapacitaire (veelal consumenten) aansluitingen. Het totale belvolume van vaste telefonie daalt met 3% ten opzichte van het laatste halfjaar uit 2010 naar een kleine 11 miljard belminuten.

Het aantal DSL-aansluitingen (het kopernetwerk van KPN) daalt verder met 2%, kabel- (+4% ) en glasvezelaansluitingen (+17%) stijgen. Het totaal aantal breedbandaansluitingen blijft licht stijgen, van 6.330.000 naar 6.393.000. KPN blijft de grootste speler, het marktaandeel van de runner-up Ziggo stijgt, gevolgd door UPC.

De gemiddelde snelheid van de internetabonnementen is verder gestegen. Steeds meer consumenten hebben een internetsnelheid tussen de 30 en 100 Mbps. Het merendeel van de Nederlanders heeft echter nog een breedbandaansluiting met een snelheid tussen de 10 en 30 Mbps.