Redactie - 04 oktober 2011

Gemeenten gaan (elektronische) dienstverlening verbeteren


Het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) begint in opdracht van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) met Operatie NUP (Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid). Dit ondersteuningsprogramma helpt gemeenten de komende jaren om hun (elektronische) dienstverlening enorm te verbeteren. Dit gebeurt door kennisdeling, standaardisatie en handreikingen. Het programma start per direct en moet 1 januari 2015 gereed zijn.

Opzet van Operatie NUP
Het NUP moet ervoor zorgen dat gemeenten kunnen bouwen aan betere dienstverlening, toezicht en handhaving. Dat is een flinke uitdaging, omdat gemeenten voor 2015 de basis op orde willen hebben. Operatie NUP zorgt dat er een gestandaardiseerde implementatieaanpak komt voor de verschillende NUP-bouwstenen. De aanpak richt zich op een brede doelgroep binnen de gemeenten: bestuurders, managers en Informatisering & Automatisering adviseurs.

KING start een ondersteuningsprogramma dat is gebaseerd op vier pijlers met daarin:

  • Impactanalyses om aan te geven hoe een bouwsteen kan worden geïmplementeerd
  • Standaarden & koppelingen om werkprocessen en systemen op elkaar af te stemmen
  • Monitor om de voortgang van de operatie te volgen
  • Platform voor kennisdeling en handreikingen
Bestuurlijke afspraken
Operatie NUP is onderdeel van een bredere ondersteuning, zoals tussen het Rijk en gemeenten is overeengekomen in de Bestuursafspraken 2011-2015. Met de uitvoering van het programma is €26,4 miljoen gemoeid. Dit bedrag wordt betaald door gemeenten en het Rijk. Naast de €26,4 miljoen voor Operatie NUP komt er via een zogeheten 'kasschuif' €104 miljoen beschikbaar, waarmee gemeenten extra advies of voorzieningen kunnen inkopen. De bijdrage van €104 miljoen wordt door het ministerie van BZK als een renteloze lening aan de gemeenten verstrekt. 

Het NUP

Het NUP (Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en E-overheid) bestaat uit een aantal belangrijke e-overheids-bouwstenen. Gemeenten en andere overheidsorganen kunnen die  gebruiken om hun dienstverlening aan burgers en ondernemers sneller, beter en eenvoudiger te maken. Voorbeelden van deze bouwstenen zijn bijvoorbeeld voorzieningen voor de berichtenbox van MijnOverheid, het gemeentelijk 14+netnummer of het stelsel van basisregistraties.